Centrifugale kracht en massadichtheid

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 33

Centrifugale kracht en massadichtheid

Bij natuurkunde hebben we net de centripetale en centrifugale kracht gezien.

de docent zei dat bij de centrifugale kracht,

indien men 2 verschillende stoffen neemt met gelijk massa maar verschilled volume,

degene met de minste volume en dus de grootste massadichtheid het verst zal wegvliegen.

Nu heeft hij niet uitgelegt hoe dat komt,

Ik denk dat het komt doordat bij een grotere volume de straal kleiner word en dus de kracht erop groter wordt

volgens => F=(mv²)/r

nu weet ik niet of dit inderdaad klopt, zo niet hoe zit het dan wel.

alvast bedankt

Berichten: 311

Re: Centrifugale kracht en massadichtheid

Dit is eenvoudig te begrijpen door de centrifugale kracht te vervangen door zwaartekracht.

Als je olie en water lichtjes mengt, zal de olie komen bovendrijven. De reden is de archimedeskracht.

De opwaartse kracht die het water op de olie uitoefent (via druk), is groter dan de zwaartekracht die de olie naar beneden trekt...
Only an optimist can see the nature of suffering

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Centrifugale kracht en massadichtheid

Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat de vraagstelling niet correct geformuleerd is.

Wat laat je wegvliegen, en waardoor komt dat?

Gebruikersavatar
Berichten: 33

Re: Centrifugale kracht en massadichtheid

Het kan inderdaad zijn dat mijn vraag stelling niet juist is ^^

maar geen zorgen meer, ik ben vandaag de bib binnengestapt en heb daar de oplossing gezocht en gevonden ^^

in de cirkel beweging bevind er zich dus een centipetale kracht, deze heeft een tegenwerkende kracht nl. wrijvingskracht.

maar de wrijvingkracht heeft een maximum.

Als de Fcp stijgt zal de Fw ook stijgen (tot zijn max.) als het maximum is overschreden dan gaat het deeltje naar de buitenkant vliegen.

Nu is het zo dat als uw volume kleiner is ook de wrijving kleiner wordt en zal het dus sneller zijn maximum bereiken.

ik denk dat ik eens wat meer naar de bib ga gaan ^^

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Centrifugale kracht en massadichtheid

Klazon had gelijk, je vraagstelling is niet duidelijk, de uitleg die je nu geeft kan ik zo niet aan jouw eerste vraag vastknopen.

Dan had je er beter even bij kunnen vertellen hoe nou eigenlijk je testopstelling in elkaar stak. Victor's uitleg klopt prima voor een centrifuge met vloeistoffen.

Als ik nu je antwoord lees kan dat trouwens ook niet kloppen. Een wrijvingskracht kan nooit een centripetale kracht tegenwerken, hoogstens de centripetale kracht leveren, zoals de wrijvingskracht tussen banden en asfalt bij een auto in een bocht.

Ik lees jouw testopstelling nu als een blokje dat los op een draaiende schijf staat, zo moet het haast wel bedoeld zijn.



Als het volume afneemt mogen we aannemen dat dan ook het contactoppervlak afneemt (al is dat geen wet van Meden en Perzen, je kunt je blokje ook platter maken) . Maar , dat heeft voor normale stoffen hoegenaamd GEEN invloed op de wrijvingskracht.
  • De massa blijft gelijk, dus ook de benodigde centripetaalkracht.
  • De massa blijft gelijk, dus ook de zwaartekracht, dus ook de normaalkracht van schijf op blokje, en dus ook de wrijvingskracht die het blokje ondervindt. Het contactoppervlak is daarbij NIET van belang. Alleen voor plastische stoffen zoals rubber, die nog een zekere plak vertonen óók bij afwezigheid van normaalkracht geldt dat niet helemaal.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer