Vervaltijden van kalium

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 17

Vervaltijden van kalium

Ik weet dat men soms kalium gebruikt voor ouderdomsbepalingen.

Wie kan mij vertelen welk isotoop van kalium gebruikt wordt voor ouderdomsbepalingen? Hoe groot is hiervan de halveringstijd en welke stralingssoort komt hierbij vrij?

Het probleem is dat in binas niet alle isotopen vermeld worden met hun specifieke stralingseigenschappen.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Vervaltijden van kalium

Marto schreef:Ik weet dat men soms kalium gebruikt voor ouderdomsbepalingen.

Wie kan mij vertelen welk isotoop van kalium gebruikt wordt voor ouderdomsbepalingen? Hoe groot is hiervan de halveringstijd en welke stralingssoort komt hierbij vrij?

Het probleem is dat in binas niet alle isotopen vermeld worden met hun specifieke stralingseigenschappen.
Als de halveringstijd in de orde van grootte van een miljoen jaar zou zijn,

kun je er leeftijden mee bepalen in de orde van grootte van een miljoen jaar.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Vervaltijden van kalium

"Give a man a fish and you feed him for a day. Teach him how to fish and you feed him for a lifetime. "

(Lao Tzu (betwist) )

We hebben een schitterende [Handleiding] zoeken met :D

Je hebt kalium, en daar wil je mee dateren. Misschien een tip om eens te googlen met kalium dateren ?

Nou kun je volgens de handleiding in het algemeen veel diepgaandere info vinden in het Engels.

Met desnoods een woordenboekje erbij wordt dat potassium dating.

Heb je dan nóg vragen? Kom gerust terug.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 17

Re: Vervaltijden van kalium

Ik had anders gezocht, vandaar dat ik niets vond, maar bedankt voor de tip.

Als ik het goed begrepen heb gebeurt het volgende.

Een K-40 atoom dat vervalt zendt een elektron uit. (Dit atoom wordt dus een Ca-40 atoom)

Stel dat er 100 Kalium atomen vervallen,dan komen er dus 100 elektronen vrij.

11 van deze 100 elektronen worden ingevangen door kernen van andere K-40 atomen.

Deze atomen veranderen daardoor in Ar-40, doordat een proton in een neutron verandert.

Klopt dit?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Vervaltijden van kalium

Marto schreef:Deze atomen veranderen daardoor in Ar-40, doordat een proton in een neutron verandert.

Een K-40 atoom dat vervalt zendt een elektron uit. (Dit atoom wordt dus een Ca-40 atoom)
klopt
Stel dat er 100 Kalium atomen vervallen,dan komen er dus 100 elektronen vrij.
klopt niet helemaal, dat geldt in 89% van de gebeurtenissen
11 van deze 100 elektronen worden ingevangen door kernen van andere K-40 atomen.
Ten eerste, de "11" die je vond heeft niks met elektronen, alles met POSITRONEN te maken. Dan nog, daarmee zou het wel een serieuze kwestie van geluk worden, denk je niet? Gesteente is geen 100% kalium. Als een gesteente maar 2% kaliumatomen bevat, dan mag je niet verwachten dat alleen die omringende K-atomen elektronen invangen. Het is dus wel degelijk het uitzendende atoom dat in Argon verandert.
Deze atomen veranderen daardoor in Ar-40, doordat een proton in een neutron verandert.
Nee, zo werkt het niet.

wikipedia
Conversion to stable 40Ca occurs via electron emission beta decay occurs in 89.1% of decay events.

Conversion to stable 40Ar occurs via positron emission beta decay or electron capture in 10.9% of decay events
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12.262

Re: Vervaltijden van kalium

Ten eerste, de "11" die je vond heeft niks met elektronen, alles met POSITRONEN te maken.
Hier heb ik toch mn bedenkingen bij. De 11% die vervalt via electron capture zou m.i. niet plaatsvinden als er geen electronen waren. Nu is bij K-40 de energie voldoende om tevens via positron emission te vervallen, maar zou die energie lager zijn dan ca 1 MeV, dan zou de kern stabiel zijn zolang ze volledig geioniseerd is.

Dat doet me vermoedden dat K-40 11% langzamer zou vervallen indien volledig geioniseerd, al ben ik daar niet zeker van.
Victory through technology

Berichten: 17

Re: Vervaltijden van kalium

Ik heb het volgende gevonden. (handbook for chemistry and physics)

Een deel van K-40 zendt beta+ straling uit. Door deze reactie ontstaat Ar-40.

Het is mij niet duidelijk welk percentage van de K-40 dat doet. De betekenis van de getallen in de verschillende kolommen in het handbook zijn voor mij niet duidelijk.

Wie kan hier een handje helpen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Vervaltijden van kalium

Marto schreef:Een deel van K-40 zendt beta+ straling uit. Door deze reactie ontstaat Ar-40.

Het is mij niet duidelijk welk percentage van de K-40 dat doet.
lees mijn eerdere reactie:
Conversion to stable 40Ar occurs via positron emission beta decay or electron capture in 10.9% of decay events
Hier heb ik toch mn bedenkingen bij. De 11% die vervalt via electron capture zou m.i. niet plaatsvinden als er geen electronen waren.
Kan ik niet volgen :D .

http://en.wikipedia.org/wiki/Electron_capture
p + e− → n + νe

4019K + e− → 4018Ar + νe

(Note that it is one of the initial atom's own electrons that is captured, not a new, incoming electron as might be suggested by the way the above reactions are written.)
Elektronen zat in dat 4019K-atoom toch?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 389

Re: Vervaltijden van kalium

Datering met Kalium gebeurt doorgaans met de Ka-Ar methode, met uitbreiding durft men ook Ar-Ar gebruiken.

De Kalium-Argonmethode is gebasseerd op het natuurlijke verval van de radio-isotoop 40K.

Kalium vervalt zowel via negatronemissie naar 40Ca als naar 40Ar via protonemissie (electronenvangst heeft slechts een geringe bijdrage).

De vervalconstante naar Argon is vastgelegd op 0,581 x 10-10 per jaar. Dat wil zeggen, ongeacht het verval naar Ca of Ar, op welke manier dan ook, dat uit een hoeveelheid K na 1 jaar 0,581 x 10-10 zoveel 40Ar wordt is, dit ongeacht de bindingstoestand, temperatuur, druk, ...

De vervalconstante van 40K naar 40Ca is 4,962 x 10-10 per jaar.

In totaal wil dit zeggen dat er per jaar 4,962 x 10-10 + 0,581 x 10-10 = 5,543 x 10-10 40K zal omzetten naar hetzij Ca of Ar.

Doorgaans wordt K-Ar gebruikt voor de datering, Ca wordt zo niet gebruikt.

Een uitbreiding is de Ar/Ar methode. Hier steunt men eenderzijds op het klassieke verval van 40K-40Ar en anderzijds weet men dat men bij een bepaalde hoeveelheid bestraling van 39K 39Ar verkrijgt. De bedoeling hierachter is om de verhouding 40Ar (uit natuurlijk verval)/39Ar(opgewekt uit 39K) te meter bij verschillende temperaturen om te checken of er argon uit het gesteente is ontsnapt of bijgebracht. U kan begrijpen dat er enige overeenkomst was tussen 40K en 39K, dus als K vervalt naar Ar, moet die overeenkomst ergens terug te vinden zijn. Via enkele wiskundige trukken kan mits het gebruik van standaarden de ouderdom uit die verhouding bepaald worden.

Berichten: 375

Re: Vervaltijden van kalium

Dat doet me vermoedden dat K-40 11% langzamer zou vervallen indien volledig geioniseerd, al ben ik daar niet zeker van.
Als je een kern hebt die alleen EC vervalt kan de levensduur inderdaad verlengt worden door te ioniseren(of volledig gestopt worden door volledig geïoniseerd te worden)

dit geval is wel speciaal omdat de kern ook door beta min kan vervallen, en dit verval kan versneld worden door het atoom te ioniseren omdat het uitgezonden elektron kan ingevangen worden

Reageer