Overleefbaarheid ongevallen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Overleefbaarheid ongevallen

Hoi,

Ik stel deze vraag meer op basis van een gevoel dan op basis van getallen.

Wat ik me afvraag is waarom de meeste raceauto ongevallen zo makkelijk overleefbaar zijn, zelfs zonder noemenswaardige verwondingen en dat indien een vliegtuigje neerstort (ik heb het niet over een lijnvlucht die met honderden km's per uur neerstort) er vaak "zo snel" doden te betreuren zijn. Of een klap met een dragboat waarbij de racer uit de kooiconstructie geplukt wordt en vaak nog heel is.

Vaak zien de vliegtuigjes er nog redelijk ongehavend uit (zou er op kunnen duiden dat de kooiconstructie al sterk genoeg is, zie verder) terwijl de piloot het niet overleeft heeft.

Een impact van een vliegtuig is toch gewoon vergelijkbaar met een auto die de muur inrijdt onder een andere hoek? Enige echte verschil is dat na impact tegen een muur de versnelling in botsrichting nul is en dat bij een vliegtuigongeluk er in de botsrichting een versnellingkracht van 1G overblijft.

Zou het zijn dat met goede stoelen, een vierpuntsharnas en een stevige(re) kooi een vliegongeval ook makkelijker overleefbaar zou moeten zijn?

Uiteraard speelt de conditie van de betrokkenen en de snelheid van het ter plaatse zijn van hulp ook een rol maar even puur gekeken naar de mechanische klap.

Berichten: 12.262

Re: Overleefbaarheid ongevallen

Waarschijnlijk speelt inderdaad niet zozeer de klap, maar de constructie een rol. Vliegtuigen moeten om goede reden het liefst zo licht mogelijk zijn, dat speelt bij racewagens ook een rol, maar minder extreem en is bovendien aan beperkingen gebonden (althans, in bijv F1 is er een minimale massa). Daarnaast heeft een vliegtuig om zijn taak te doen een constructie nodig waarbij het hele toestel aan zijn vleugels hangt. Dat is fundamenteel anders dan een auto die op zijn 4 wielen staat. Wat dat betreft zal een vliegtuig er bij een nose-down landing slechter vanaf komen dan een auto die tegen een muur klapt met dezelfde snelheid.

Iets als een vierpuntsharnas voorkomt natuurlijk wel dat de piloot uit zn stoel geslingerd wordt, veronderstelt dat die stoel zo goed vast zit dat hij er niet met stoel en al vandoor gaat.

Vermoeddelijk is gewoon de filosofie achter het ontwerp anders: auto's botsen geregeld, vliegtuigen normaliter niet. Het gevaar bij vliegtuigen zit hem vooral in neerstorten, maar dat is iets dat alleen gebeurd als er al forse schade aan het toestel is door andere oorzaak... bedenk dat vrijwel ieder vliegtuig veilig (maar soms wat hard) kan landen als de motor het begeeft.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 829

Re: Overleefbaarheid ongevallen

Volgens mij gaat het er ook om dat een vliegtuig veel groter is dan een een raceauto. Een kleine proef, probeer een lange stok te breken. Gaat vrij makkelijk, tenminste als je een dunne neemt. Neem vervolgens een stok met dezelfde doorsnede, maar zet je handen dichter bij elkaar, het zal veel moeilijker zijn, dat komt natuurlijk door krachtmoment, ect. Maar je kan dus stellen dat op een groter voorwerp vernielingskrachter meer grip hebben, ook al omdat zo'n vliegtuig niet echt lijkt om een regelmatig object, en dan heb ik het niet op over de vleugels, maar het is geen bol of kubus, een auto komt veel meer in de buurt.
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."

--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)

Berichten: 12.262

Re: Overleefbaarheid ongevallen

Ik weet niet over wat voor vliegtuig het precies gaat, dus grootte is een beetje gissen. Maar aangenomen dat het een klein toestelletje (1 of 2 zitter) is, scheelt het qua afmetingen (lengte) niet eens zoveel met een auto.

Overigens begin ik er een beetje aan te twijfelen of de overlevingskans bij een gelijke klap voor het vliegtuig uberhaupt zoveel kleiner is. Een crash met een racewagen wordt vaak overleefd, maar dat is eigenlijk nooit een frontale botsing met een blok beton, eerder zwijwaards, daardoor de andere kant op stuiteren, nog een keer over de kop, etcetera... feitelijk een situatie waarbij de kinetische energie relatief langzaam (of in ieder geval in stappen) wordt overgedragen. Voor een vliegtuig zou een vergelijkbare situatie misschien een buiklanding op land zijn - iets dat voor zover ik weet vaker goed dan verkeerd afloopt.
Victory through technology

Reageer