Springen naar inhoud

Regelaar servomotor

• Log in om te kunnen reageren

azn-disturbed

azn-disturbed

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 oktober 2008 - 10:56

Hallo,

met stage zijn we bezig met een project dat heet car 2 car communication.
Een deel van het project is het ontwerpen van een regelaar die de servomotor aanstuurt als er een gewenste waarde naar de regelaar wordt gestuurd. Het probleem ligt bij de terugkoppeling. Er is altijd sprake van een dode tijd, de tijd van insturen van de gewenste waarde en wanneer de servo echt begint te werken. De terugkoppeling zal daardoor een tijd lang foutieve waarden doorgeven en daardoor denkt het systeem weer dat er niet wordt gestuurd. De servomotor is van een radiografisch bestuurbare wagen met een benzinemotortje.

voorbeeld.

de gewenste hoek die je wilt hebben is 45 graden. De regelaar (waarschijnlijk een PID-regelaar) gaat naar de gewenste waarde toe en stuurt een PWM signaal naar de servomotor. De terugkoppeling zal in de tussentijd nog steeds 0 graden aangeven en het systeem corrigeert dit door bijvoorbeeld door 90 graden doorsturen.

ik heb een blokschema opgesteld maar dit blijkt niet mogelijk te zijn. Heeft iemand enig idee hoe het blokschema moet zijn?

mvg,

D.T Lê

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

dirkwb

dirkwb

• >1k berichten
  • 4188 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 22 oktober 2008 - 11:03

In simulink kan je een vertraging ('delay') inbouwen.
Quitters never win and winners never quit.

Burgie

Burgie

• >250 berichten
  • 582 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 oktober 2008 - 19:18

In welk programma simuleer je het blokschema? En is het de bedoeling dat je zelf die dode tijd integreert in je blokschema? Ik snap het probleem wel, maar ik begrijp niet goed wat JIJ wenst te doen.

Paul Siemons

Paul Siemons

• >100 berichten
  • 193 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 oktober 2008 - 08:14

Over servotoestanden en aftstandsbesturingen kan je op dit forum terecht : http://www.modelbouwforum.nl/forums/

Mvg,

Paul Siemons

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures