Meten van het vitamen en mineralen niveau

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

Meten van het vitamen en mineralen niveau

Na het lezen van een nieuwsbericht omtrent het jodium tekort bij mensen vroeg ik me af of het misschien mogelijk is om deze vitamen en mineralen te kunnen meten met een apparaatje. De vraag is niet of deze apparaten er zijn maar meer of het mogelijk is om dit te meten.

Ik hoor geregeld dat er bij mensen vitamen en miralen gebrek zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Meten van het vitamen en mineralen niveau

Dat kan, anders zou je niet weten of die mensen een vitaminetekort hebben :D

Vitamines die veel bepaald worden in het lab zijn de vitamine B's, met name vitamine B1 en B12.

In principe kunnen alle vitaminen bepaald worden.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 339

Re: Meten van het vitamen en mineralen niveau

vulpecula schreef:Na het lezen van een nieuwsbericht omtrent het jodium tekort bij mensen vroeg ik me af of het misschien mogelijk is om deze vitamen en mineralen te kunnen meten met een apparaatje. De vraag is niet of deze apparaten er zijn maar meer of het mogelijk is om dit te meten.

Ik hoor geregeld dat er bij mensen vitamen en miralen gebrek zijn.
Ik zou niet weten of het op een andere manier te meten is dan via (huis)arts. Maar is het zinvol? Het blijkt steeds weer dat bij een normale gevarieerde voeding (voldoende groente/fruit, beetje vlees) er geen tekorten optreden. Voor vitamine D heb je (waarschijnlijk) genoeg aan elke dag een kwartiertje buitenlucht. Daarbij komt dat de kans dat 1 van die stoffen een afwijkende uitslag geeft zonder dat er wat aan de hand is vrij groot is:

- als je 1 stof meet heb je 5% kans dat je buiten de 95% in het midden valt - terwijl er niets aan de hand is.

- als je 20 stoffen meet, loopt dat op tot 1 - (0.95)^20 = 65% kans dat tenminste 1 buiten de 95% valt - terwijl er niets aan de hand is.

Er is dus een hoge kans op een afwijkende, maar nietszeggende uitslag. Dat is de reden waarom de meeste huisartsen terughoudend zijn met zomaar dergelijke dingen testen.

Met groet,

Gesp

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Meten van het vitamen en mineralen niveau

Gesp schreef:- als je 1 stof meet heb je 5% kans dat je buiten de 95% in het midden valt - terwijl er niets aan de hand is.

- als je 20 stoffen meet, loopt dat op tot 1 - (0.95)^20 = 65% kans dat tenminste 1 buiten de 95% valt - terwijl er niets aan de hand is.

Er is dus een hoge kans op een afwijkende, maar nietszeggende uitslag. Dat is de reden waarom de meeste huisartsen terughoudend zijn met zomaar dergelijke dingen testen.


Je hebt ook nog zoiets als de a priori kans. Als iemand bij routine bloedonderzoek bijvoorbeeld

een macrocytaire anemie laat zien is de a priori kans op een vitamine B12 deficientie erg groot.

Als je dan inderdaad een te laag vitamine B12 vindt, ga je niet zeggen: 'maar misschien is het een

foute uitslag'. Ik ben het met je eens dat deze waarden niet te pas en te onpas bepaald moeten worden,

maar de anamnestische gegevens en andere labuitslagen maken dergelijke bepalingen zeker

gerechtvaardigd.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 247

Re: Meten van het vitamen en mineralen niveau

Je kan bv. ook je urine controleren (en dat kan je wel zelf en daar moet je niet voor naar de arts gaan). Alleen gaan deze gegevens niet bijster relevant zijn. Maar stel dat je een hoge concentratie vit C in je urine vindt, dan is er een significante kans dat je geen tekort aan vit C hebt :D . Voor de rest: niet te veel zorgen over maken, als je wat deftig eet zal je niet al te veel problemen ondervinden, en anders laat je een keer een testje doen door de arts als je er toch eens moet zijn, altijd handig als men later eens wil kijken naar de evolutie van bepaalde waarden.


Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Meten van het vitamen en mineralen niveau

Het zou fijn zijn geweest als je even kort in ging op het bovenstaande. Alleen een link posten komt

zo ongeinteresseerd over. Bovendien lijkt het zo meer op promotie van de site dan anderszins.

Ik zou mensen de 'SCIO' niet aanraden, omdat 'bioresonantie' tot op heden te boek staat als

beunhazerij. Daarbij wordt er met termen gegooid zoals 'kwantumfysica' om het interessanter

te maken en geloofwaardiger voor leken.

Ik laat de link staan omdat iedereen het recht heeft hun visie te verkondigen mbt

het meten van vitaminen en mineralen. Mocht je in de toekomst weer alléén een link posten

dan zal ik deze erkennen als spam.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 302

Re: Meten van het vitamen en mineralen niveau

Dat kan, anders zou je niet weten of die mensen een vitaminetekort hebben :D
Zonder test kunnen er wel sterke aanwijzingen zijn voor een vitaminetekort. Je noemde al de megaloblastaire anemie, veroorzaakt door vitamine B12 tekort of foliumzuurdeficiëntie. Testen doet men dan om een sterk vermoeden te bevestigen. Een ander voorbeeld is als men milde verschijnselen zoals bloedend tandvlees, gewrichtspijn en (voorjaars)moeheid tegenkomt, die kunnen wijzen op een gering tot matig vitamine C tekort (voorloper van scheurbuik).
Het blijkt steeds weer dat bij een normale gevarieerde voeding er geen tekorten optreden.
Zo eenvoudig is het niet altijd. Er zijn verschillende omstandigheden waarbij er een verhoogde (metabole) behoefte is aan een bepaalde vitamine (of mineraal of spore-element). Gewoonlijk is scheurbuik of z'n voorloper te wijten aan een inadequate inname van vitamine C, maar kan ook optreden als vitamine C sneller dan normaal gemetaboliseerd wordt. Bij zuigelingen die alleen flesvoeding krijgen moet men hierop bedacht zijn. De weefselconcentratie van vitamine C is verlaagd bij gezonde vrouwen die orale contraceptiva gebruiken. Tijdens gebruik van sommige medicijnen is de vitamine C behoefte groter. Mensen die roken hebben meer vitamine C nodig. Vergelijkbare voorbeelden zijn ook bekend van enkele andere vitaminen.

Gebruikersavatar
Berichten: 179

Re: Meten van het vitamen en mineralen niveau

Kiwiwoman schreef (op 13 December 2008, 03:24):

http://www.sph-artemis.com/scio.htm

Het zou fijn zijn geweest als je even kort in ging op het bovenstaande. Alleen een link posten komt

zo ongeinteresseerd over. Bovendien lijkt het zo meer op promotie van de site dan anderszins.
Correct, mijn excuses.
Ik zou mensen de 'SCIO' niet aanraden, omdat 'bioresonantie' tot op heden te boek staat als

beunhazerij. Daarbij wordt er met termen gegooid zoals 'kwantumfysica' om het interessanter

te maken en geloofwaardiger voor leken.
Ware er geen SCIO geweest, ik zou niet meer leven.

Ondervinding is de beste leermeester. Het gaat hier over meten van vitaminen- en mineralen-gehaltes en dat gaat uitstekend met het SCIO-apparaat.

Beunhazerij? Ik geloof niet, dat je zomaar een "nieuwe uitvinding" zou moeten betitelen als beunhazerij, alleen maar omdat "men" zegt, dat bioresonantie uit de lucht geplukt is en geen bestaansrecht heeft. Je kunt er niet omheen, dat levende lichamen ook elektrische en magnetische velden hebben. Dus kun je het ook meten, nietwaar?

En dat gaat met het SCIO apparaat uitstekend en daardoor kun je erachter komen, of je lijf werkt zoals het zou moeten werken en als er iets is, dat niet goed werkt, wordt aangegeven welke vitaminen, mineralen, voedingsmiddelen, enz. er nodig zijn om het weer wel goed te laten werken. Niks mis mee.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Meten van het vitamen en mineralen niveau

Helaas moet ik ook zeggen dat het ontzettend lijkt op kwakzalverij..

Als je niet uitlegt hoe het apparaat werkt (de site waar je naar linkt) en in plaats daarvan spreekt in termen als
Tijdens het testen resoneert het apparaat gedurende 0,01 seconde met duizenden weefsels, organen, nutriënten, toxinen en allergenen, en stelt het de mate vast waarin het lichaam daarop reageert.
spreek je mij niet aan. Verbinden met "zachte rubberen banden om hoofd, polsen en enkels" en dan maar resoneren? Resonantie heeft weinig te maken met het meetrillen van virussen, toxinen en de rest waar ze over spreken met rubberen bandjes om hoofd, polsen en enkels..

Iets meer uitleg zou op zijn plaats zijn, het is hier wel een wetenschapsforum en we proberen met z'n allen te voorkomen dat we elkaar maar na gaan zitten blaten (liever kritisch naar kijken naar een volledig plaatje en dan pas een oordeel vormen)
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 302

Re: Meten van het vitamen en mineralen niveau

Ware er geen SCIO geweest, ik zou niet meer leven.
Waarom denk je dat ? Zouden relevante tekorten niet op een gegeven moment anders zijn bepaald als SCIO (afgezien van het feit dat het sterk neigt naar kwakzalverij) er niet was ?

Gebruikersavatar
Berichten: 179

Re: Meten van het vitamen en mineralen niveau

Wat gek, dat ik geen bericht krijg van dit topic als er een antwoord is? Ik heb toch aangevinkt, hoor! Nou ja.

Kloppend op de hemel en Martin: ik ga zeker niet mijn hele ziektegeschiedenis hier uit de doeken doen. Feit is, wat ik hierboven schreef, dat, als ik niet de aanwijzingen van de SCIO-uitkomsten had opgevolgd, ik er zeker niet meer zou zijn, of als een plantje in een ziekenhuis.

Hoe het precies werkt, kun je ook op de site lezen. Technische zaken zijn daar ook vermeld, of men verwijst er naar.

En natuurlijk heb ik de reguliere doktersroute eerst gedaan. Ik ben nu geneigd om DIE de kwakzalvers te noemen!

Reageer