[sterrenkunde]zonnevlekken momenteel

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

[sterrenkunde]zonnevlekken momenteel

Hoi, ik heb een vraagje..

Hoe actief zijn zonnevlekken op dit moment? Zijn ze sowieso nu actief? Hoelang al / hoelang nog?

Verandert daardoor de temperatuur op aarde? Zoja, hoeveel?

Sorry voor de vele vragen, ik zou heel blij zijn met een antwoord..

Ik maak namelijk een werkstuk over zonnevlekken.

heel veel dank,

Nadia :D

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [sterrenkunde]zonnevlekken momenteel

Kun je eens even laten weten op welk niveau en leerjaar je deze opdracht moet maken? Hoe kom je erbij om zonnevlekken te kiezen? Wat weet je er al van? Heb je al eens gegoogled, en wat vond je?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4

Re: [sterrenkunde]zonnevlekken momenteel

Ik zit in de 4e van Gymnasium, dit is een opdracht voor aardrijkskunde. Het moest iets zijn over het klimaat en hij vertelde over zonnevlekken en dat het waarschijnlijk iets te maken heeft met de opwarming van de aarde/ons klimaat.

Ik ben nu pas ongeveer op de helft, en ik heb eigenlijk ook al een antwoord op mijn vraag gevonden. Klopt het dat de zonnevlekken op dit moment erg gering zijn en dat er mogelijk een nieuwe ijstijd op komst is, aangezien de zon momenteel al redelijk actief had moeten zijn?

Dank

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [sterrenkunde]zonnevlekken momenteel

Zonnevlekken komen sowieso voor in een cyclus van 11 jaar, waarin ze een stuk minder of meer aanwezig zijn. Ze zouden toch verband houden met de temperatuur van de zon en daarmee ook de warmte op aarde dacht ik?
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [sterrenkunde]zonnevlekken momenteel

Klopt het dat de zonnevlekken op dit moment erg gering zijn
Ze zouden inderdaad normaal gesproken zo zoetjes aan wat meer actief moeten worden richting het verwachte maximum van de 11jaarcyclus. Maar er zijn nog wel meer dingen van de zon die we niet weten. We weten wel dat het niet de eerste keer is dat die cyclus niet zo netjes op schema loopt. Jij hebt het over een ijstijd die op komst zou zijn als gevolg daarvan.

Er staat me vagelijk bij dat vermoed wordt dat in het verleden zoiets inderdaad tot een kouperiode geleid zou kunnen hebben. Waar heb jij je informatie aangaande die vermoede ijstijd gevonden?(link?)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 43

Re: [sterrenkunde]zonnevlekken momenteel

Als je een kaart wil van recente waarnemingen van de zon (o.a. zonnevlekkenactiviteit), probeer dan een www.allesoversterrenkunde.nl

De zonnevlekken zijn een indicatie van de fase van de zon binnen zijn cylcus die 11 jaar duurt.

De cyclus die tijdens 2008 zou moeten zijn gestart werd als extra hevig voorspeld. Maar we namen maar 1 klein zonnevlekje waar. Nu is de zon vrij van vlekken.

Misschien ook interessant: Sommige wetenschappers en zelfs oude kalenders van oude volkeren uit Midden-amerika voorspellen een "zonnecatastrofe" in 2012 wanneer de zon zijn maximum zou bereiken. Gegrond bewijs zou hier echter niet voor zijn. Er zou dan een hevige zonneuitbarsting zijn die bepaalde elementen van de beschermende atmorsfeer rond de aarde zou aantasten waardoor al het leven op aarde (behalve als ze diep onder water leven) zou worden gefrituurd. (Maar diepzeeleven is afhankelijk van voedsel van hoger in het water, dus in zo een geval zijn zij zelfs de pineut).

Als je de zon interessant vindt vanuit klimaat op aarde, dan speelt de zon inderdaad een belangrijke rol.

De zon haar activiteit (en dus energie die ze uitzend) heeft een rechtstreekse invloed op de gemiddelde aardtemperatuur (kouder of warmer dan vandaag het geval is!). Extreme gevallen zijn zoals ik hierboven al uithaalde als de zon hevige uitbarstingen vertoont (en een extreme zonnewind dus, dit zijn de geladen uitgezonden deeltjes door de zon worden uitgestraald) en de atmosfeer aantast dan beïnvloed ze het klimaat op aarde drastisch.

Zo hebben we in het verleden al hevige (maar geen catastrofale) uitbarstingen gehad, waardoor satellieten en electrische apparaten op aarde in de war werden gestuurd.

Andere factoren beïnvloeden ook sterk de invloed die de zon op onze aarde heeft (zelfs al zou de activiteit van de zon altijd hetzelfde blijven:

-onze aarde draait om de zon, maar de baan is soms wat meer eliptischer, dan wat ronder, door die afstandsverschillen varieërt de aardse temeratuur

-broeikasgassen ouden warmte van de zon vast (de belangrijkste is water!!, maar vooral andere broeikasgassen zoals CO2 en CH4 worden nu belangrijk omdat mensen deze massaal uitstoten en die een effect zouden kunnen hebben)

- als er een grote vulkaanuitbarsing plaatsvindt worden er veel zwavelhoudende verbindingen uitgestoten, zo wordt in de atmosfeer H2S gevormd. Samen met de as die het zonlicht blokkeerd, zorgt H2S voor een temperatuurdaling omdat H2S zeer sterk zonlicht reflecteerd terug in de ruimte (~spiegel) zodat we zeker gedurende een jaar een grote temperatuurdrop krijgen (een miniijstijd genoemd, maar dit is niet zo een ijstijd zoals er duizenden jaren geleden plaatsvonden!)

Je wil misschien nog weten waar zonnevlekken vandaan komen: de zon heeft een magnetisch veld, soms raakt dat in de knoop, op zulke knooppunten ontstaan zonnevlekken. Zonnevlekken zijn koelere plaatsen op de zon (maar toch nog steeds erg heet).

Magnetische velden zijn immers niet stabiel, op aarde draait het aardmagnetisch veld ook alle zoveel tijd om.

Ik hoop dat dit wat helpt.

Berichten: 4

Re: [sterrenkunde]zonnevlekken momenteel

@ Student: heel erg bedankt! En over de broeikasgassen.. Ik hoor veel dingen over dat de CO2 uitstoot best meevalt en dat het zelfs zo is dat de uitstoot van CO2 achter de temperatuur van de aarde aan loopt. Dit zou komen doordat de oceanen het meest over CO2 beschikken en dat bij warm weer (op lange termijn) de oceane veel CO2 loslaten terwijl ze bij koud de CO2 weer uit de lucht halen.. Wat is daarvan waar, denk jij/jullie?

@ Jan:

http://www.theaustralian.news.com.au/story...4-11949,00.html

http://www.dailygalaxy.com/my_weblog/2008/...unspot-mys.html

en nog een paar, die ik niet meer kan vinden..

Berichten: 4

Re: [sterrenkunde]zonnevlekken momenteel

Oja, ik heb ook nog een vraagje over de classificatie van de zonnevlekken.

Op wikipedia staat dat ze zijn onderverdeeld in de groepen A tm J, maar alleen A,B,C,F,H,J worden vermeld..

Wat is er met D,E,G en I? :D

Reageer