[scheikunde] 1-butanol

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 8

[scheikunde] 1-butanol

hallo,

ik heb een vraag gehad bij scheikunde die ik niet snap, ik hoop dat jullie mij erbij kunnen helpen.

vraag:

let uit of 1-butanol h-bruggen kan vormen en waarom lost 1-butanol niet goed op in water?

ik weet dat er h-bruggen kunnen vormen bij zuurstof, zwavel, fluor en stikstof, dus ik denk wel dat er h-bruggen gevormd kunnen worden. maar waarom het niet goed oplost in water zou ik m'n god niet weten.

alvast bedankt,

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [scheikunde] 1-butanol

Welkom :D op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

VAKGEBIED-TAGS

Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel.

bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.


Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zélf aan??

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 311

Re: [scheikunde] 1-butanol

Alcohol vormt idd waterstofbruggen. O....H De OH-functie is polair. Daarom zijn ze oplosbaar in water.

Methanol, ethanol en propanol zijn perfect oplosbaar in water. Vanaf 4 koolstoffen daalt de oplosbaarheid sterk.

Dit doordat de apolaire staart te lang wordt. Het apolair karakter van de molecule stijgt...
Only an optimist can see the nature of suffering

Gebruikersavatar
Berichten: 8

Re: [scheikunde] 1-butanol

Victor schreef:Alcohol vormt idd waterstofbruggen. O....H De OH-functie is polair. Daarom zijn ze oplosbaar in water.

Methanol, ethanol en propanol zijn perfect oplosbaar in water. Vanaf 4 koolstoffen daalt de oplosbaarheid sterk.

Dit doordat de apolaire staart te lang wordt. Het apolair karakter van de molecule stijgt...
oke, nu begrijp ik het :D

hartstikke bedankt;)
teiskovich schreef:hallo,

ik heb een vraag gehad bij scheikunde die ik niet snap, ik hoop dat jullie mij erbij kunnen helpen.

vraag:

let uit of 1-butanol h-bruggen kan vormen en waarom lost 1-butanol niet goed op in water?

ik weet dat er h-bruggen kunnen vormen bij zuurstof, zwavel, fluor en stikstof, dus ik denk wel dat er h-bruggen gevormd kunnen worden. maar waarom het niet goed oplost in water zou ik m'n god niet weten.

alvast bedankt,
zal ik doen;)

Reageer