[natuurkunde] (Soortelijke) weerstand

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[natuurkunde] (Soortelijke) weerstand

hallo

ik heb een paar kleine vragies over natuurkunde.

maar kom er zelf totaal niet uit.

zou iemand mij hier misschien mee kunnen helpen?

xxx jacquelien

1. een regelbare weerstand van 18 ohm wordt in serie met een vaste weerstand van 10 kilo ohm op een spanningsbron van 230 V aangesloten

a. bereken de maximale stroom en de minimaal stroom door de regelbare weerstand?

b. bereken de maximale en minimale spanning door de regebare weerstand?



2. de soortelijke weerstand van kopen is 17 x 10^(-9)m Ohmm

a. bereken de weerstand van een koperdraar die 12 meter lang is en een dikte heeft van 1,0 mm?

b. men slaat de draad dubbel, de lengte is dus nog maar 6 meter. hoe groot is de weerstand?

ik zou het top vinden als iemand mij hier mee kan helpen!!!

alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [natuurkunde] (Soortelijke) weerstand

Allereerst van harte welkom Jacquelienkooter.

Er gaan een paar dingetjes mis in je post waardoor de kans kleiner wordt dat je antwoord zult krijgen op je vragen. Allereerst je topic titel. Als alle mensen die hier komen (duizenden per dag) een topic openen met huiswerkvraagjes dan kan je je wellicht voorstellen dat het een onoverzichelijke bende wordt. Probleem is dan dat mensen niet weten naar welke topics ze willen kijken en daardoor helemaal niemand meer helpen. Ik heb je topic titel aangepas. Ook kan je zien dat ik voor de topic titel tussen blokhaken de vaknaam heb geplaatst: [natuurkunde]. Ook dit is in jouw voordeel omdat de mensen die iets van natuurkunde afweten en het leuk vinden om je daarbij te helpen dan naar jouw topic komen en de natuurkundig slecht onderlegde mensen blijven dan weg. Dit is dus allemaal in jouw voordeel.

Tot slot is het ook niet echt handig om meerdere vragen in een topic te stellen, omdat het probleem is dat mensen dan door elkaar gaan antwoorden op verschillende vragen en je misschien niet meer weet, waar welke discussie over gaat. Daarom heb ik de laatste vraag weg gehaald, als je die nog wil stellen, stel hem dan in een nieuw topic met een goede titel. Dit is allemaal in jouw voordeel.

Tot slot, vind jij het vast ook vervelend om werk voor anderen te doen. Dat zelfde geldt voor de rest van de wereld ook. Wij willen jou ontzettend graag helpen, maar nu lijkt het (ik zeg niet dat het zo is) alsof je de vragen uit je boek hebt overgepend op een forum en dat wij maar jouw huiswerk moeten maken. Wat heb je zelf al geprobeerd? We willen je graag helpen, maar niet jouw huiswerk maken. Snap je dat? Geef dus altijd aan wat je zelf al gedaan hebt.

Een aanzetje voor vraag 1: Wat weet je over stroom en spanning als iets in serie staat of als iets parallel staat? (verdeeld of niet?)

Een aanzetje voor vraag 2: Kijk in je binas of in je boek (nog makkelijker) of er ergens een formule is waarin je gegevens staan en je gevraagde grootheid.

Gegeven is soortelijke weerstand (wellicht een \(\rho\), dikte en lengte van een draad en gevraagd wordt de weerstand. Die moeten allemaal terug te vinden zijn in 1 formule. Welke is dat?
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Reageer