Relativistische massa versus rustmassa

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 481

Relativistische massa versus rustmassa

Met andere woorden jouw fysieke tijd gaat trager. En dit is een zinnetje waar je even niet te snel overheen moet lezen, want dit is een ****. Alles gaat trager, we hebben het niet over een foutje in de meting ofzo, maar alles, de atomen bewegen trager, je spijsvertering gaat trager, je knipperen gaat trager, ALLES! Als jij in je auto zou kijken zou je niets merken, want immers ook je hersens gaan trager, en alle klokken die je kan gebruiken om een meting mee uit te voeren gaan trager. ALLES. Maar als je uit je auto naar mij zou kijken zou je zien dat ik heel erg snel op en neer loop, want mijn tijd, gaat relatief van jouw tijd sneller. Als ik kijk naar jou in de auto gaat alles heel erg traag.

Naast het feit dat tijd anders loopt (dit heet tijdsdilatie) zijn er ook nog andere dingen namelijk dat je auto zwaarder is geworden (dus eigenlijk alles, de atomen, jij, je vriendin, de auto, ALLES) waardoor je meer energie nodig hebt om vooruit te komen (daarom zullen we ook nooit, tenzij je valsspeelt, sneller dan het licht gaan, want om van 0.99% naar 0.999% ben je weer zoveel zwaarder geworden, dat je ontzettend veel meer energie nodig hebt om nog harder te gaan, en als je eindelijk bij 0.9999% bent, ben je nog veel zwaarder, en zodra je op de lichtsnelheid zit ben je oneindig zwaar, dus dat red je nooit, denk maar eens aan F=ma, waar m ineens oneindig zwaar wordt, moet jij eens bedenken hoeveel energie je nodig hebt om een versnelling voor elkaar te krijgen.) Daarnaast vindt er ook iets plaats als lengte contractie, waarin jij zal zien zodra je uit je auto raam kijkt dat ik veel dikker ben geworden en als ik naar jouw auto kijk zie ik dat die met dezelfde wortel van net dunner is geworden. Dit is heel belangrijk in de relativiteit, maar niet zo voor jouw verhaal.
StrangeQuark,

Het concept van de relativistische massa is enkel bedoeld om enkele formules wat eleganter te doen lijken.. Maar vooral ook om mensen op het verkeerde pad te brengen:

Want de massa wordt NIET meer, dit zou tot ernstige problemen leiden zoals dat iets voor de één een zwart gat lijkt te zijn, maar voor een ander niet etc etc..

Als tweede: Als gevolg van een relativistisch effect zul je NIET zien dat iemand heel snel op en neer loopt, HIJ zal JOUW tijd trager zien gaan en JIJ zal ook ZIJN tijd trager zien gaan.

M.a.w: Als jij 1h hebt gemeten op je klok, zie jij dat er 45min is verstreken op zijn klok, máár als hij 45min heeft gemeten op zijn klok ziet hij dat er maar 35min is verstreken op jouw klok..

Toegegeven: Dit is erg contra intuitief..
Procrastination is like masturbation; it's all fun and games till you realize you just **** urself..

Correct me if I'm wrong.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Relativistische massa versus rustmassa

Want de massa wordt NIET meer, dit zou tot ernstige problemen leiden zoals dat iets voor de één een zwart gat lijkt te zijn, maar voor een ander niet etc etc..
De rustmassa wordt niet groter, de relativistische (per definitie natuurlijk :D ) wel. Die verwarring treedt op bij mensen die rust- en relativistische massa door elkaar gaan halen. Maar je hebt gelijk dat de relativistische massa niet nodig is, en volgens mij tegenwoordig ook niet meer gebruikt wordt.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 481

Re: Relativistische massa versus rustmassa

Als we massa zien als "hoeveel zwaartekracht het uitoefent op zn omgeving" (cq. maat hoeveel het de ruimtetijd kromt) zien we dat de rel.massa verwarrend is..
Procrastination is like masturbation; it's all fun and games till you realize you just **** urself..

Correct me if I'm wrong.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Relativistische massa versus rustmassa

Als we massa zien
Daar schrijf je weer 'massa' in plaats van onderscheid te maken tussen rust- en relativistische massa. Áls je het begrip relativistische massa wilt gebruiken, moet je natuurlijk wel duidelijk aangeven wat je bedoelt met 'massa'.

Dit geeft echter al aan dat het inderdaad een verwarrend begrip is, en we het maar moeten verbannen :D
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Relativistische massa versus rustmassa

Als we massa zien als "hoeveel zwaartekracht het uitoefent op zn omgeving" (cq. maat hoeveel het de ruimtetijd kromt) zien we dat de rel.massa verwarrend is..
Hoezo kan men massa zien als "hoeveel zwaartekracht het uitoefent"? Ook voor rustmassa is dat niet meer mogelijk in AR-context. Er staat niet voor niets een energie-tensor als bron van de veldvergelijkingen.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Relativistische massa versus rustmassa

Ik heb dit onderwerp gesplitst van het topic van Hakan_G. Dit omdat dit mijns inziens een beetje voorbij gaat aan waar hij hulp om zoekt of het niveau waarin hij hulp zoekt.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Reageer