[electriciteit] wet van kirchoff

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 84

[electriciteit] wet van kirchoff

E1 = 30V ; E2 = 20V; E3 = 6V

R1 = 21Ω; R2= 1Ω; R3 = 3Ω

I2 = I1 + I3

Ik kan de volgende vergelijkingen maken:

3*I3 - 21*I1 - 6 + 30 =0

21*I1 + 1*I2 - 30 -20 = 20

Ik weet dat men vergelijkingen moet invullen in een andere, maar dit lukt me niet goed. Hoe moet ik dit omvormen om 1 onbekende over te houden?
Bijlagen
kirchoff.png
kirchoff.png (4.06 KiB) 358 keer bekeken

Berichten: 7.068

Re: [electriciteit] wet van kirchoff

Brambe schreef:Ik kan de volgende vergelijkingen maken:

3*I3 - 21*I1 - 6 + 30 =0

21*I1 + 1*I2 - 30 -20 = 20
De tweede vergelijking klopt niet.

Als je deze vergelijking gefikst hebt, probeer dan deze tweede vergelijking eens op te schrijven zonder dat i2 er in voorkomt (door gebruik te maken van i2 = i1+i3).

Berichten: 311

Re: [electriciteit] wet van kirchoff

Bij Kirchoff is een grafisch rekenmachine heel handig.

Schrijf de vergelijkingen als een matrix, typ ze in, en druk enter! :D
Only an optimist can see the nature of suffering

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [electriciteit] wet van kirchoff

Zeker, maar gebruik dat eens als controle voor jezelf. Vergelijkingen oplossen is iets wat je heel vaak tegen zult komen.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [electriciteit] wet van kirchoff

Bovendien is het het belangrijkste om de vergelijkingen zélf correct te kunnen opstellen. Dat oplossen komt daarna wel (en is niet zo moeilijk, alleen soms wat lang en saai rekenwerk).
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 84

Re: [electriciteit] wet van kirchoff

Als ik I2 vervang door I1+I3 heb ik toch nog altijd 2 onbekende in elke vergelijking?

3*I3 - 21*I1 - 6 + 30 =0

21*I1 + I1 + I3 - 30 -20 = 0

(sorry voor de typfout in de topicstart)

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 99

Re: [electriciteit] wet van kirchoff

Hoi Bram,

je hebt nu 2 vergelijkingen met 2 onbekenden, dit is oplosbaar.

Schrijf bijvoorbeeld de onderste vergelijking als I3 = ..., en vul dit in de bovenste vergelijking.

Uit de bovenste vergelijking kun je dan I1 halen (en met die I1 uit de onderste weer I3).
Raga

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [electriciteit] wet van kirchoff

Maar eerst had je 3 onbekenden in 2 vergelijkingen (niet exact oplosbaar) en nu heb je twee vergelijkingen met twee onbekenden. Je kan nu bijvoorbeeld 1 van de vergelijkingen opschrijven in de vorm I1=... (waar puntjes bestaan uit getallen en I3's. Vervolgens kan je in de tweede vergelijking dan alle I1-tjes vervangen door de uitdrukking die je in de eerste vergelijking hebt gevonden. Zo kun je altijd vergelijkingen oplossen, of je het handigst de een in de ander kan schrijven of de ander in de een, is een kwestie van vaak doen.

Je tweede vergelijking zal dan alleen uit getallen en I3'tjes bestaan, en dat is oplosbaar.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 84

Re: [electriciteit] wet van kirchoff

Bedankt, dom dat ik het zo niet bekeek. Nu vind ik het zelf wel

Reageer