Lichtgevende kat gecreëerd voor genetisch onderzoek

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 477

Lichtgevende kat gecre

AMSTERDAM - Amerikaanse wetenschappers hebben doormiddel van genetische manipulatie een groen fluorescerende kat gecreëerd. Het experiment moet bewijzen dat gentherapie veilig kan worden gebruikt bij de behandeling van erfelijke ziektes.


Lees het volledige artikel...

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Lichtgevende kat gecre

Wow, dat ziet er vreemd uit!
"Het groen fluorescerende gen hebben we toegevoegd om te kunnen controleren of de techniek succesvol was. Het is totaal onschadelijk voor het dier."
Was dat nou echt de enige manier?
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 829

Re: Lichtgevende kat gecre

Ze hadden zeker geen betere kleur kunnen kiezen, ik bedoel ik heb al gehoord van gele muizen, (echt waar). Maar ik denk dat er ook kleuren zijn die wat natuurlijker lijken, waardoor je het arme dier toch nog een confortabel leven gunt. Stel bijvoorbeeld een bruine muis, voeg er een klein beetje blauw aan toe, zolang dat niet te veel is, blijf je toch nog een beetje bij het bruin.
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."

--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Lichtgevende kat gecre

Phys schreef:Wow, dat ziet er vreemd uit!

Was dat nou echt de enige manier?


Vast niet, maar wel de gemakkelijkste, en daarom ook de meest gebruikte, voor allerlei andere organismes. Voor de ontdekking en de toepassing van het groen fluoriserende proteïne (GFP) is dit jaar de Nobelprijs uitgereikt.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: Lichtgevende kat gecre

Een groene lichtgevende kat is totaal niet nieuw.

Er worden dagelijks dieren gemaakt met GFP erin en zelfs verkocht aan particulieren.

Vissen, muizen, ratten, katten, varkens en waarschijnlijk nog veel en veel meer.


Het nieuws hier is een nieuwe techniek om genen toe te dienen.

Het GFP is alleen maar een controle om te zien of het experiment is gelukt.

Helaas vestigen ze alleen aandacht aan de groene lichtgevende kat wat dus totaal niet nieuw is.

(Jee, de controle ziet er cool uit, maar wat is het experiment nou?)


Het groene lichtgevende is trouwens alleen te zien als je er UV-licht op schijnt.

Zonder UV-licht is er niks te zien.

Het is totaal onschadelijk voor het dier."
Bij mijn collega gingen bijna al zijn muizen dood door waarschijnlijk een overdosis GFP.

Maar bij geoptimaliseerd gebruik is het inderdaad onschadelijk.
Minder dan niks is onmogelijk.

De enige uitzondering op deze regel is mijn salaris.

Gebruikersavatar
Berichten: 829

Re: Lichtgevende kat gecre

Ik weet wel dat het waarschijnlijk niet schadelijk is, maar het is mij meer om het mentale te doen, ik bedoel ik denk niet dat er iemand hier graag een flashy-blauwe kleur voor zijn huid wil.
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."

--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)

Berichten: 146

Re: Lichtgevende kat gecre

Dalton schreef:Bij mijn collega gingen bijna al zijn muizen dood door waarschijnlijk een overdosis GFP.

Maar bij geoptimaliseerd gebruik is het inderdaad onschadelijk.


Die laatste zin .... is het niet een beetje te vroeg om die conclusie te trekken? Asbest was zogenaamd onschadelijk, doch veel later bleek anders.

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: Lichtgevende kat gecre

Ik weet wel dat het waarschijnlijk niet schadelijk is, maar het is mij meer om het mentale te doen, ik bedoel ik denk niet dat er iemand hier graag een flashy-blauwe kleur voor zijn huid wil.
Zou het heel goed doen in discotheken :D , en buiten de disco is het onzichtbaar.

Een dier komt van nature weinig UV-licht tegen dus merkt het niet eens.

In het volle zonlicht zal je het niet of amper zien.

Bovendien hechten dieren weinig aan hun uiterlijk.

Die laatste zin .... is het niet een beetje te vroeg om die conclusie te trekken? Asbest was zogenaamd onschadelijk, doch veel later bleek anders.
Op zich heb je gelijk, maar:

- GFP is al heel lang bekend en 1 van de best onderzochte eiwitten die er is, een stuk meer dan de meeste geneesmiddelen (op de testfase "mens" na)

- Het is een eiwit dat van nature voorkomt in kwallen en die leven er al (miljoenen?) jaren mee.

- GFP is een lichaamseigen stof zoals het gebruik wordt.

- Asbest is compleet wat anders.


Eigenlijk weet je nooit of iets onschadelijk is, maar het is zeker niet een vroege conclusie.

Hetzelfde kan je zeggen van Melk.
Minder dan niks is onmogelijk.

De enige uitzondering op deze regel is mijn salaris.

Berichten: 146

Re: Lichtgevende kat gecre

Rommelen in uitgebalaneerde systemen is altijd link. Je kunt wel zeggen dat kwallen er al miljoenen jaren mee leven, dat wil niet zeggen dat het voor de mens (en kat) onschadelijk is. Effecten zijn nu wellicht niet waarneembaar, doch over veertig jaar wordt wellicht een geheel andere conclusie getrokken.


Sommige dieren nemen een ander licht- en geluidsspectrum waar dan de mens.


Melk is inderdaad schadelijk. De mens is het enige zoogdier dat na zijn speenperiode melk drinkt. Het leidt tot gezondeheidsproblemen zoals reuma, allergie, ontkalking, slijmvorming, ontstekingen, verhoudheid, en een algemeen grotere vatbaarheid voor ziektes.

Gebruikersavatar
Berichten: 462

Re: Lichtgevende kat gecre

Ja dat heb ik ook gezien. Ik heb zelfs een kat gezien die rood licht geeft, dus een rode en groene fluorescerende katten. Maar als ik het goed heb hoef je niet perse een UV-lamp boven de kat te houden. Als de zon goed schijnt en de kat ook in de zon loopt dan zal je s'avonds zien dat ie dus licht geeft. Net zoals een glow in the dark sticker als ik die in het zonlicht hou en dan in een donkere kamer dan licht ie op.

Reageer