[natuurkunde] kogelvanger

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 5

[natuurkunde] kogelvanger

Hallo,

Wij moeten voor NLT een kogelvanger maken en we zouden hierbij graag wat hulp willen.

Als idee hadden wij gedacht een doos met veel lagen stof en daartussen lucht, aangezien onze scheikundeleraar ons zei dat dit wel goed zou werken. Nu willen we graag weten waar we de energie afvoer van bepaalde stoffen kunnen vinden omdat we zou kunnen uitrekenen welke stoffen en de hoeveelheid hiervan we moeten gebruiken. Dit ook voor de hoeveelheid energie die een kogel heeft bij afschieten(van een luchtbuks,de gemiddelde kogel) en hoe je zou kunnen uitrekenen of de bepaalde stoffen genoeg energie afvoeren hiervoor.

Weet iemand waar we die zouden kunnen vinden? Ook de formule hoe

Bij voorbaat dank.

Thewicked.

Berichten: 311

Re: [natuurkunde] kogelvanger

Kun je niet gewoon een zandzakje gebruiken?

De berekening zal heel complex zijn, en na veel moeite het experiment benaderen...dus kun je beter een paar constantes zelf uitmeten...
Only an optimist can see the nature of suffering

Berichten: 193

Re: [natuurkunde] kogelvanger

Ballistische Gel?

Zie: http://www.luchtbuks.net/index.php?showtopic=11293

Mvg,

Paul Siemons

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [natuurkunde] kogelvanger

Welkom :D op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

VAKGEBIED-TAGS

Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel.

bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.


Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zélf aan??



(Tussen haakjes, waar staat de afkorting NLT voor?)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [natuurkunde] kogelvanger

(Tussen haakjes, waar staat de afkorting NLT voor?)
We hebben een schitterende [Handleiding] zoeken met :D

Zoeken op "NLT" geeft direct het gewenste resultaat: klik

Verborgen inhoud
:P
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [natuurkunde] kogelvanger

Spoiler: [+]
onafdrukbaar woord
:D

Kunnen we eens met elkaar afspreken wat minder afkortingen te gaan gebruiken in het onderwijs?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [natuurkunde] kogelvanger

Hoe onaardig Phys. :P

Jan, jij had toch iets met dat instituut onderwijs te maken? Kan je er niet zelf wat aan doen. :P

(maar misschien moet ik je daar even niet aan helpen herinneren. :D )

Zullen we weer on topic gaan.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: [natuurkunde] kogelvanger

VLAREM II = onze vlaamse milieu wetgeving.

Dit gaat over schietstanden, kogelvangers en aanverwanten:

Kijk naar de verschillende categories van schietstanden:

http://www.sportschieten.be/vsk/Wetgeving/...hietstanden.htm

Meestal is dit een combinatie van gekanteld staal, rubbere lappen (gewapend) of zand.

Lees de beschrijvingen.

Eric

.
Eric

Berichten: 5

Re: [natuurkunde] kogelvanger

@Mnr van de Velde; Is goed, ik zal er volgende keer aan denken.

Ik ben nu van plan het ontwerp een beetje aan te passen, ik zit nu net als victor te denken aan een zandbak. Met behulp van een zeef zou je dan makkelijk de kogeltjes eruit kunnen halen. Alleen zit er een maat aan die kogelbak, hij mag niet groter dan 30 bij 30 bij 30 cm worden. Kan daar genoeg zand in om die kogel te stoppen?

Bvbd

TheWicked

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [natuurkunde] kogelvanger

luchtbuks zou niet een probleem moeten zijn, voor de zekerheid zou je een stukje staal aan de achterkant kunnen doen, daar komt die zeker niet doorheen. Ik vraag me alleen af of je niet wilde weten hoe diep de kogel in het zand kwam? Als je met een zeef gaat werken is dat wellicht moeilijk te achterhalen.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [natuurkunde] kogelvanger

Ik vraag me in eerste instantie af wat nou het HELDER geformuleerde doel van die kogelvanger is. Een kogel vangen is op zich geen kunst. Maar wat wil je meten?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 5

Re: [natuurkunde] kogelvanger

Helemaal niks! We moeten gewoon een werkende kogelvanger maken die dus een kogel vangt tegenhoudt en waar je de kogeltjes makkelijk uit kunt halen, ook moet het milieuvriendelijk zijn.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [natuurkunde] kogelvanger

ah, dus je zou willen weten, op basis van tabellen met stofeigenschappen of zo, of een bepaalde "stof" voldoende energie afvoert om een kogel binnen aanvaardbare afstand tot stilstand te brengen.

Ik zou niet weten hoe dát te bepalen. Simpel stom water brengt ook hoogenergetische kogels al binnen enkele decimeters tot stilstand (zie mythbusters). Terwijl zo'n zelfde kogel dwars door een bakstenen muur heenschiet en nóg dodelijk is. Veel meer hangt af van de samenhang tussen de deeltjes van je stof, eigenschappen van je kogel en mogelijk nog wel meer factoren dan van stofeigenschappen an sich denk ik.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 5

Re: [natuurkunde] kogelvanger

Klopt maar volgens mijn scheikunde docent wordt een kogel uit een luchtbuks gewoon vloeibaar door de hitte, en als je die hitte juist weet af te voeren zou je hem dus kunnen stoppen. En dat zou , volgens hem, gewoon moeten kunnen met zelfs (genoeg) stukken krant met daartussen lucht.

TheWicked

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [natuurkunde] kogelvanger

Wat is dan precies je vraag? Zet wat kranten met lucht daartussen voor een stalen plaatje om eventueel de kogel op te vangen als het niet lukt. Een ricocherende luchtbukskogel lijkt me niet echt een probleem en de kans erop met kranten lijkt me ook nihil
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Reageer