[natuurkunde] kogelvanger

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.275

Re: [natuurkunde] kogelvanger

Marktplaats
Aangeboden luchtbuks Norconia premium 4,5 Nieuw in doos.

Mondingssnelheid 230 m/s
nemen we een 8 grains loden kogeltje, da's 0,52 g lood.

E= ½mv² = ½ x 0,00052 x 230² = 13,75 J

volgens BINAS is de soortelijke warmtecapaciteit van lood 128 J/kg·K , 0,128 J/g·K ofwel voor ons kogeltje 0,06656 J/K.

dat betekent dat ik met de 13,75 J die het kogeltje meekrijgt van de buks het kogeltje 13,75/0.06656 = 207 K kan opwarmen. Het smeltpunt van lood ligt op ca 310 K boven kamertemperatuur. Alleen om het kogeltje tot het smeltpunt op te warmen heb ik dus al en heel wat forsere buks nodig dan die uit het marktplaatsaanbod. Daarmee smelt het kogeltje nog niet, want de smeltwarmte van lood is 25000 J/kg = 25J/g= 12,6 J voor ons kogeltje, en dat moet er dan nóg eens bovenop.
volgens mijn scheikunde docent wordt een kogel uit een luchtbuks gewoon vloeibaar door de hitte
We moeten dus nogal een fors luchtkanon aanschaffen om een kogeltje met zóveel energie af te kunnen vuren dat het daadwerkelijk zal smelten bij impact. Rekenen we nog niet eens dat bij impact zéker niet alle energie zal worden omgezet in warmte voor het kogeltje. Ook in ideale omstandigheden (álle energie gaat in het kogeltje) kom je voor het smelten van een zuiver loden kogeltje toch al gauw aan snelheden in de buurt van de geluidssnelheid.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 5

Re: [natuurkunde] kogelvanger

@StrangeQuark

Je mag niet zomaar wat doen, dus als je een paar kranten erin douwt en zegt ja we hopen dat dit wel werkt krijg je niet meer dan 2 punten, als je zoiets doet moet er een uitgebreide formulering/berekening bij

@mnr Jan

Bedankt voor de uitleg, ik ga dat zeker even voorleggen aan mijn scheikundeleraar, eens zien hoe 'ie dan kijkt =P

Thewicked

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.275

Re: [natuurkunde] kogelvanger

thewicked schreef:@mnr Jan

Bedankt voor de uitleg, ik ga dat zeker even voorleggen aan mijn scheikundeleraar, eens zien hoe 'ie dan kijkt =P
Doe je dat wél op een nette manier dan? Ik hou er niet van om collega's voor schut te zien staan. Netjes terechtgewezen, geen punt. :D Daar moet je tegen kunnen als je voor de klas staat vind ik.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [natuurkunde] kogelvanger

@StrangeQuark

Je mag niet zomaar wat doen, dus als je een paar kranten erin douwt en zegt ja we hopen dat dit wel werkt krijg je niet meer dan 2 punten, als je zoiets doet moet er een uitgebreide formulering/berekening bij
Dat snap ik wel, maar ik was een beetje kwijt wat je doel verder was. Kranten met lucht lijkt me een behoorlijk lastig iets om door te rekenen.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 1

Re: [natuurkunde] kogelvanger

Wat is dan precies je vraag? Zet wat kranten met lucht daartussen voor een stalen plaatje om eventueel de kogel op te vangen als het niet lukt. Een ricocherende luchtbukskogel lijkt me niet echt een probleem en de kans erop met kranten lijkt me ook nihil
Ik las dit en heb meteen de proef op de som genomen. Het zal misschien wel kunnen, maar dan wel met heel veel kranten! Ik heb 34 lijntjes gespannen met daaraan kranten, ertussen lucht. Op een afstand van 10 meter ging de kogel (cal .22) er blij doorheen.

Was maar goed dat ik er i.d.d. een stalen plaat achter had om de kogel op te vangen.

Maar als je genoeg pakken krant achter elkaar zet/hangt en van een grotere afstand schiet, zou het wel kunnen denk ik. Dat zou je met een snelheidsmeter misschien wel kunnen berekenen.

Gebruikersavatar
Berichten: 43

Re: [natuurkunde] kogelvanger

thewicked schreef:hoe zou je kunnen uitrekenen of de bepaalde stoffen genoeg energie afvoeren hiervoor.

Weet iemand waar we die zouden kunnen vinden?

Thewicked.
Het is redelijk lastig om uit te rekenen hoeveel energie een stof afvoert maar als je toch hierbij wil blijven kan je op google met specifieke eigen schappen van stoffen meschien iets vinden.

Als ik dit proefje moest doen had ik eerder 2 a 3 doosjes gemaakt met verschillende stoffen en constructies. Daar dan met je luchtbuks op geschoten. Gemeten hoe ver de kogel kwam. daarbij een grafiek of iets dergelijks gemaakt en dan een conclusie neergezet. Bijv. Constructie een vangt de kogel beter op dan de andere twee, maar is duurder.

Denk dat je zo ook wel een aardig eind komt of niet ?

zo niet is zijn er nog maar drie opties 1.zelf iets verzinnen 2.hopen dat iemand anders iets weet 3. ;)
Life is a riddle



Just like my grammer

Reageer