[natuurkunde] metalen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 220

[natuurkunde] metalen

Ik heb binnekort tentamen natuurkunde en ik ben bezig wat oefenopgaven te maken nou gaat een hoop wel aardig en ik ben goed op weg maar nou ik heb ik nog twee vraagjes over het onderdeel foto elektrisch effect.

Opgave 1

Op de kathode van een fotocel vallen fotonen die een energie van 5,3 eV bezitten. Aanvankelijk loopt er een stroom door de fotocel. Als men echter een Remspanning van 0,68 V aanlegd dan is de stroom juist 0.

a.Wat is de golflengte van de invallende fotonen?

235nm

b.Van welk metaal is de kathode gemaakt?

Soms a kon ik dus oplossen maar hoe kom ik dan aan som b?

Als iemand me zou kunnen helpen zou dit heel fijn zijn b.v.d.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [natuurkunde] metalen

Welke materiaal eigenschap is bij het foto electrisch effect van belang? Iets met hoeveel energie je nodig hebt om elektronen vrij te maken, werkfunctie in het Nederlands? (ik ken het alleen in het Engels, dus ik weet niet of jullie dezelfde term gebruiken).
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 220

Re: [natuurkunde] metalen

Welke materiaal eigenschap is bij het foto electrisch effect van belang? Iets met hoeveel energie je nodig hebt om elektronen vrij te maken, werkfunctie in het Nederlands? (ik ken het alleen in het Engels, dus ik weet niet of jullie dezelfde term gebruiken).
Neem aan dat je de uitree energie bedoelt? en de grensgolflengte? van een metaal

Ik heb trouwens nog een klein vraagje

Op een zinkplaatje laat men licht vallen van onbekende golflengte. De maximale snelheid waarmee de elektronen uit het Zink kunnen treden bedraagt 1,5.106 m/s. Bereken de golflengte van het licht?

Max snelheid Zn= 1,6.106

Grensgolflengte Zn= 290.10-9  binas 24

eV zink = 4,27  binas 24

h=constante van planck = 6,62607.10-34

c= lichtsnelheid = 2,99792458 .108

Hiervoor gebruik ik de formule

h . c/λgrens + 1/2 mv2

h . c/λgrens = na invullen 6,8586 .10-19

maar bij 1/2 mv2 gaat het denk fout deze kan ik ook de waarden in vullen maar het antwoordt moet zijn 116 nm volgens het boek maar ik kom niet aan dat antwoordt ,wat doe ik mischien fout of klopt het antwoordt helemaal niet wat het boek geeft?

Reageer