[natuurkunde] Proef relativiteitstheorie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[natuurkunde] Proef relativiteitstheorie

Mijn eindwerk voor fysica is de relativiteitstheorie, maar de leerkracht wil dat er ook iets praktisch inkomt.

Mijn probleem is dus dat ik niet weet wat ik zou kunnen doen als proef ofzo.

Ik kan moeilijk even de tweelingparadox uitvoeren =)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [natuurkunde] Proef relativiteitstheorie

Tja een practisch experiment is moeilijk natuurlijk. Wat je zou kunnen doen is kijken of je terecht kan bij de mini-GRAIL in Leiden, daar meten ze algemene relativistische zwaartekracht golven. Je zou bij een andere universiteit kunnen vragen of je een Michelson en Morley experiment mag uitvoeren met interferentiepatronen. Is niet zo'n moeilijke opstelling om te maken. Je zou kunnen berekenen (is alleen niet letterlijk uit te voeren zonder grote problemen) hoeveel de TomTom's fout gaan lopen zonder relativistische berekeningen. Is misshcien wel wat moeilijk. Je zou wat metingen kunnen vinden over hoe lang het duurt voordat Muonen in de dampkring uiteen vallen in een regen van deeltjes, dat is duidelijk speciale relativiteit. Je kan naar Amsterdam naar het NIKHEF bellen om te vragen of je zoiets mag komen doen. Iets dergelijks zou je misschien ook van een meting uit CERN kunnen vragen, bij het NIKHEF zijn genoeg contacten met CERN.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Reageer