[chemie] van der waalswisselwerkingen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 189

[chemie] van der waalswisselwerkingen

Hallo

Ik ben bezig met mijn biomedische scheikunde (1 Ba Geneeskunde/Biomedische Wet. aan VUB) en stuit op het fenomeen Van der Waalswisselwerkingen. Ik weet dat wisselwerkingen (in het algemeen) een soort van samenhang geven tussen moleculen, maar niet (mogen) beschouwd worden als bindingen, aangezien bij wisselwerkingen de bindingsenergie te klein is. Wij bestuderen naast VDW-wisselwerkingen ook H-bruggen en wisselwerkingen tussen ionladingen (zoutbruggen). Het systeem bij deze twee begrijp ik, maar dat bij de VDW-wisselwerking niet. Wie helpt mij? :D

Alvast bedankt

Ike

PS: sorry voor de gewone haakjes in mijn topictitel, maar op mijn klavier staan geen vierkante haakjes. :P

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: [chemie] van der waalswisselwerkingen

Die VdW-krachten zijn geïnduceerd-dipool - geïnduceerd dipool interacties. Je mag het (wat mij betreft :D ) zo beschouwen:

Binnen een atoom bevinden de electronen zich rond de kern. Zonder andere atomen in de buurt is de lading evenredig verdeeld, er is overal een evengrote kans om een electron aan te treffen, ofwel: de electronen zitten overal even vaak.

Stel nu dat zo'n electron op een bepaald moment aan de linkerkant van de kern zit (is niet helemaal de juiste bechouwing, maar vooruit), dan is het deel rechts van de kern dus noodzakelijkerwijs een beetje positief geladen. Dit zorgt ervoor dat een naburig atoom liever de electronen aan de linkerkant heeft, waardoor ook daar de rechterkant een beetje positief geladen wordt. Er ontstaat zo dus een aantrekkingskracht tussen atomen puur door het feit dat ze in elkaars buurt komen. De atomen zelf blijven neutraal geladen.

Hetzelfde verhaal gaat op als je hele moleculen beschouwt in plaats van atomen.

De krachten en effecten die optreden zijn klein ten opzichte van die bij H-bruggen en ion - ion interacties.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: [chemie] van der waalswisselwerkingen

Ik weet dat wisselwerkingen (in het algemeen) een soort van samenhang geven tussen moleculen, maar niet (mogen) beschouwd worden als bindingen, aangezien bij wisselwerkingen de bindingsenergie te klein is.
Wisselwerking tussen twee voorwerpen 1 en 2 betekent dat 1 kracht uitoefent op 2 en dat tegelijkertijd 2 een even grote (tegengesteld gerichte) kracht uitoefeent op 1.

Actie = reactie; 3de wet van Newton.

Berichten: 189

Re: [chemie] van der waalswisselwerkingen

Oke, dat snap ik, maar in het begin van dat hoofdstuk spreekt de prof over attractieve en repulsieve interacties (grafiek), over R-12 afhankelijkheden, VDW-stralen vs. covalente stralen. Covalente stralen hebben toch niets gemeen met VDW-krachten. :D

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: [chemie] van der waalswisselwerkingen

Oke, dat snap ik, maar in het begin van dat hoofdstuk spreekt de prof over attractieve en repulsieve interacties (grafiek), over R-12 afhankelijkheden, VDW-stralen vs. covalente stralen. Covalente stralen hebben toch niets gemeen met VDW-krachten. :D
Bij de covalente binding zitten twee moleculen veel hechter tegen elkaar dan bij de vanderwaalsbinding. Dat heeft invloed op de stralen van de atomen.

Reageer