Springen naar inhoud

Gedrag bepaalde nachtdieren

• Log in om te kunnen reageren

Jules Bordet

Jules Bordet

• 0 - 25 berichten
  • 16 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 oktober 2008 - 15:16

Ik kreeg onlangs een vraag over het waarom een nachtdier zoals de mot steeds aangetrokken wordt of beweegt naar een lichtbron. Beseffend dat ik zelf nooit stilgestaan heb bij dit feit, vind ik het desalniettemin een interessante opmerking...

Kan iemand van jullie mij helpen bij dit toch wel integrerend en tochwel contradictorisch fenomeen?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Veertje

Veertje

• >5k berichten
  • 6713 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 oktober 2008 - 08:37

Op http://www.geaflecht...el/nchtlvn.html wordt het volgende gesteld:

OriŽntatie
De nachtvlinders gebruiken hun geur om elkaar te vinden. Maar hoe kan zo'n nachtpauwoog zich dan oriŽnteren, hoe weet hij waar hij heen vliegt en waarom komt hij op de lamp af?
Nachtvlinders hebben redelijk grote ogen. Net als bij andere insecten zijn het samengestelde ogen, het is een bolletje, bestaande uit tientallen afzonderlijke ogen die samen een soort mozaÔekbeeld vormen. Men heeft ontdekt dat ze zich waarschijnlijk oriŽnteren met behulp van de maan of de sterren. Ze zijn in staat de hoek te meten tussen de richting van waaruit het licht van de maan komt en hun vliegrichting en proberen op hun reis die hoek constant te houden. Bij maanloze nachten gebruiken ze hier sterren voor. Het lijkt een beetje op de manier waarop trekvogels zich oriŽnteren.
Men heeft ook vermoedens dat ze gebruik maken van het magnetisch veld van de aarde om zich te oriŽnteren. Want diverse soorten kunnen ook bij een bewolkte lucht zich 's nachts in een vaste richting verplaatsen.
Omdat ze bij bijoorbeeld maanlicht een vaste hoek proberen vast te houden t.o.v. het licht van de maan, raken ze in de war wanneer ze in de buurt van mijn lamp komen. Ze proberen waarschijnlijk om ook daar die constante hoek vast te houden, maar dat betekent in de praktijk dat je in een soort spiraalbaan richting lamp gaat. En dat zie je ook: boven de lamp hangt een hele verlichte zuil van nachtvlinders, die al spiraliserend naar beneden komt richting lamp.

Hetzelfde wordt min of meer gesteld voor trekvlinders (dag en nachtvlinders) in het algemeen (navigatie op licht en aardmagnetisme): http://nl.wikipedia....iki/Trekvlinder .

Op andere sites lees je echter weer dat men het nog niet zo goed weet.
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures