Hno overmaat wegwerken

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 45

Hno overmaat wegwerken

Hallo,

ik heb de volgende vraagstelling:

Ik moet tijdens een labo chemie koper en HNO3 bij elkaar doen, dit wordt dan: Cu + 4 HNO3 ==> Cu(NO3)2 +2 NO2 +2 H2O.

Dan moet ik extra water toevoegen en daarna zegt men dat ik de overmaat aan HNO3 moet wegwerken door er Na2CO3 aan toe te voegen.

Maar wat bedoelt men hiermee?

Ik moet ook de Na2CO3 toevoegen om CuCO3 te maken.

Maar waarom gaat de Na2CO3 eerst met de HNO3 reageren en pas dan met de Cu(NO3)2 ?

Een andere vraag is ook nog: is het juist als ik redeneer dat de HNO3 zich eigenlijk gedraagt als H+ en NO3- in mijn medium?

En dat daardoor misschien eerst de Na2CO3 met de NO3- zal reageren?

Is dus die overmaat wegwerken gewoon bedoelt als al de vrije NO3- wegwerken zodat de Na2CO3 daarna de koper kan neerslaan?

alvast bedankt

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Hno overmaat wegwerken

......daarna zegt men dat ik de overmaat aan HNO3 moet wegwerken door er Na2CO3 aan toe te voegen.

Maar wat bedoelt men hiermee?
Het is de H+ van de overmaat HNO3 die met de CO32- reageert en CO2 gas produceert. De NO3- blijft gewoon in oplossing.
Maar waarom gaat de Na2CO3 eerst met de HNO3 reageren en pas dan met de Cu(NO3)2 ?
De H+ van de HNO3 zal altijd met het carbonaat reageren, ongeacht of dit carbonaat opgelost is of in één of ander neerslag zit.
is het juist als ik redeneer dat de HNO3 zich eigenlijk gedraagt als H+ en NO3- in mijn medium?
Ja.
En dat daardoor misschien eerst de Na2CO3 met de NO3- zal reageren?
Nee, Na2CO3 reageert niet met de NO3- maar met de H+.
Is dus die overmaat wegwerken gewoon bedoelt als al de vrije NO3- wegwerken zodat de Na2CO3 daarna de koper kan neerslaan?
Nee, de overmaat wegwerken gaat over wegwerken van H+, niet over wegwerken van NO3-.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 45

Re: Hno overmaat wegwerken

Hallo,

waarom reageert de carbonaat eigenlijk eerst met de H+ ipv met de Cu ?

is dit gewoon een theoretisch gegeven?

En waarom zal eigenlijk de Cu reageren met het carbonaat als deze eerst aan de NO3 zit? Of zit de Cu niet vast op de CO3 ? Met andere woorden: zit de Cu gewoon als Cu2+ in de oplossing

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Hno overmaat wegwerken

Inderdaad is het als vrij Cu2+ aanwezig in oplossing. De zuurbasereactie tussen H+ en CO32- vindt eerst plaats, ten eerste omdat dit normaal gesproken al bijzonder snelle reacties zijn, maar vooral omdat deze reactie veel gunstiger is qua evenwichtsligging. Zou je een kleine hoeveelheid CO32- toevoegen, dan zal deze wel met H+ reageren maar niet met Cu2+. De meest eenvoudige verklaring hiervoor is dat HNO3 natuurlijk een bijzonder sterk zuur is, en dus ook bijzonder reactief.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer