Rendement zuiger

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 7

Rendement zuiger

Hallo,

We moeten voor ons project rendement van een compressor bepalen. Onze compressor bestaat uit 4 "delen": elekromotor-overbrenging-zuiger-slang. We hebben aangenomen dat verliezen in overbrenging en slang te verwaarlozen zijn maar willen dat met een proef controleren. We hebben al proef uitgevoerd waarbij we bepaaalde vermogen aan elektromotor aanbieden en daarvan debiet van lucht meteen. Ook hebben we rendement van motor bepaald door Pin (U*I) en Puit (T*omwentelingsnelheid) te meten. Dus als rendement overbrenging en slang te verwaarlozen is is rendement zuiger rendement totaal/rendement motor. maar we willen rendement zuiger dus heel graag meten. En nu komt het...hoe zouden we het eigenlijk kunnen meteen? en wat hebben we daarbij nodig? Alvast bedankt voor ideeën.

MVG,

pawelie

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Rendement zuiger

Hoe definieer jij het rendement van een zuiger? Wat gedeeld door wat?
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 7

Re: Rendement zuiger

We dachten Pin zou dan T*omwentelingssnelheid zijn. Puit zou dan eventueel F*s/t kunnen zijn of debiet*drukverschil. Maar de vraag is hoe kunnen we het meten...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Rendement zuiger

Ik zou eerder eens gaan denken aan de arbeid die ik het vat samengeperst gas zou kunnen laten verrichten, gedeeld door de energie die ik er via de stekker ingestopt heb. Is het per se nodig om het rendement van de afzonderlijke onderdelen te gaan bepalen?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 7

Re: Rendement zuiger

Dat is juist onze project...per deel rendement bepalen zodat we de zwakste schakel kunnen bepalen en hoe we die dus kunnen verbeteren....

Berichten: 7

Re: Rendement zuiger

Misschien is het idee met Puit= W maar hoe zouden we het best kunnen bepalen ?? Ik zat eerder te denken om met zuiger een ballon op te gaan pompen. Tijd bij houden en dan weet je hoe snel bepaade volume is bereikt. dus weet je debiet maar dan nog steeds zit met drukverschil...Ik wou ook een proefje vinden waar ik dus zuiger met slang kan onderzoeken...kan ik dan ook rendement van slang bepalen (proefje zuiger met slang en zonder slang, verschil is dus rendement slang)...

Berichten: 311

Re: Rendement zuiger

Is het mogelijk voor je om een kleine schets te maken in paint en het hier up te loaden?

Ik vermoed dat je uiteindelijk een kwalitatief beter antwoord zult krijgen! :D
Only an optimist can see the nature of suffering

Berichten: 7

Re: Rendement zuiger

schets van ?? Wat moet dan in die schets allemaal in? idee proef? onderdelen compressor? of misschien iets anders...

Berichten: 311

Re: Rendement zuiger

Een klein eenvoudig schetsje van de onderdelen van je compressor (echt heel simplistisch schetsje), die aan elkaar hangen zoals in je labo...

Is lekker overzichtig en wakkert de inspiratie aan :D
Only an optimist can see the nature of suffering

Berichten: 7

Re: Rendement zuiger

hier dan die ene schets...(die hadden we gemaakt met wat erin gaat en wat mogelijk uitgaat)
Bijlagen
blokschema_compressor.jpg
blokschema_compressor.jpg (45.51 KiB) 597 keer bekeken

Berichten: 7

Re: Rendement zuiger

en voor liefhebbers nog een (piepkleine) foto ...(anders zou die niet passen)
Bijlagen
Fotttoo.jpg
Fotttoo.jpg (49.28 KiB) 587 keer bekeken

Reageer