[scheikunde] elektrolyten

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 689

[scheikunde] elektrolyten

We kregen een taak omtrent elektrolyten. Ik loste volgende vier vragen nog niet op:

In 200ml water wordt 10gNaCl opgelost.

1) Wat is de G-parameter van NaCl in deze oplossing?

2) Wat is de molariteit van Cl- in deze oplossing?

3) Wat is de molaliteit van NaCl in deze oplossing?

4) Hoeveel mol H2O bevindt er zich in deze oplossing?

Ok, chemie is niet mijn sterkste punt en het is alweer een eindje geleden. Ik zocht in mijn boek al naar de G-parameter, maar daar vond ik niets van in de inhoudstafel, en we hebben geen woordindex, dus vraag 1 moet ik aan jullie overlaten (ofja, niet het antwoord, maar de uitleg).

Eerst 4, klopt het als ik zeg dat ik 200g H2O heb, en H2O weegt 18,0g/mol, dus we hebben 11,1 mol H2O in deze oplossing?

Dan 3, de molaliteit van NaCl is het aantal mol NaCl gedeeld door 0,2 kg, de massa van het oplosmiddel. NaCl weegt 58,4 g/mol, en we hebben er 10g van, dus hebben we 0,171 mol NaCl.

Voor vraag 2 heb ik jullie hulp nodig, ik weet namelijk dat ik 0,171 mol Cl- heb, maar dit aantal moet ik dan delen door het volume oplossing. Dat bestaat uit 200ml water, maar toch ook uit het volume ingenomen door NaCl. Hoe bepaal ik hoeveel volume NaCl inneemt? Of zie ik het verkeerd?

Dus heb ik hulp nodig bij vraag 1 en 2, en indien ik een fout zou hebben in 3 en 4 kan het natuurlijk ook geen kwaad me daarop te wijzen!

Dank

Denis
"Her face shown like the sun that I strived to reach."

Gebruikersavatar
Berichten: 92

Re: [scheikunde] elektrolyten

Hallo Denis,

ad 1. : eerlijkheidshalve nog nooit gehoord van de 'G-parameter' , vind ook niks met google :D

ad 2. : voor NaCl geldt een dichtheid van 2,17 g/ml, hiermee is het volume dat NaCl inneemt te berekenen denk ik

ad 3. : let op je significantie; gegeven is 200ml. Neem voor de dichtheid van water 0,998 g/ml (mijn oude Binas althans :P )

je krijgt dus een significantie van 3. wat is je uitkomst nu?

ad 4. : correct (11,1 mol)
I'm willing to admit that I may not always be right, but I am never wrong

-Samuel Goldwyn-

Gebruikersavatar
Berichten: 689

Re: [scheikunde] elektrolyten

Chyr0n schreef:Hallo Denis,

ad 1. : eerlijkheidshalve nog nooit gehoord van de 'G-parameter' , vind ook niks met google :D

ad 2. : voor NaCl geldt een dichtheid van 2,17 g/ml, hiermee is het volume dat NaCl inneemt te berekenen denk ik

ad 3. : let op je significantie; gegeven is 200ml. Neem voor de dichtheid van water 0,998 g/ml (mijn oude Binas althans :D )

je krijgt dus een significantie van 3. wat is je uitkomst nu?

ad 4. : correct (11,1 mol)
Ik had ondertussen de antwoorden gevonden, mijn excuses voor het niet melden daarvan, maar er leek weinig interesse in het topic.

Net zoals molariteit het aantal mol van een stof per liter oplossing is, is de G-parameter blijkbaar het aantal gram van een stof per liter oplossing. Geen idee waarom ze het zo gek noemen...

Nu, de vraagjes zijn allemaal wel eenvoudig, ik denk dat ze gewoon bedoeld waren om ons vertrouwd te maken met de termen. Bij vraag 1 en 2 had ik dus inderdaad het volumetotaal nodig, en ik vroeg in mijn beginpost hoe ik daaraan kwam. Ik had het bericht amper gepost of ik vond al dat het te berekenen was via de dichtheid. Toch bedankt voor de bevestiging, nu denk ik niet dat er fouten staan in de thuisopdracht (die trouwens vandaag binnen moest).

Significantie klopt inderdaad niet in de beginpost, en dat val dan ook niet goed te praten... Het was omdat ik rekende bij het schrijven van de post, en het stak dus niet zo nauw. Op mijn thuisopdracht klopt de significantie wel (of dat hoop ik dan toch)...

Alvast bedankt voor de reply!

Denis
"Her face shown like the sun that I strived to reach."

Reageer