Versterven

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 6

Versterven

ik kan er op internet bar weinig over vinden, dus ik zou het fijn vinden als mensen me hier wat meer kunnen vertellen over versterven.

hiermee bedoel ik: minimaal drinken, en niets eten.

wat gebeurt er allemaal in het lichaam en met de organen?

hoe lang kan dit aanslepen?

is dit altijd een zachte dood, of kunnen er naar het einde toe nog akelige dingen gebeuren?

alvast hartelijk dank!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Versterven

Tot je beter antwoord krijgt van experts:

In belgië zijn nogal wat hongerstakingen geweest.

Tijdens een van deze programmas vertelde men dat na 68 tot ca 70 dagen men de dood kon verwachten (zullen wel individuele factoren bijzitten ook).

Enkelen hebben dit langer volgehouden voor zij vrijwillig stopten, maar men is niet zeker of deze toch enig voedsel gebruikten zonder dat men het wist. Van één met ca 80 dagen en een relatief goede conditie was men overtuigd dat deze niet echt voedselvrij was gebleven.

Dezen werden dagelijks door een geneesheer gecontroleerd.

Tussentijds moesten bepaalde mensen gehospitaliseerd worden voor weet ik welke aandoeningen.

Als niet expert heb ik maar met één oor geluisterd wanneer men al deze fases uiteenzette (dus herinner mij dit niet zo juist meer).

Eric
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Versterven

Niets eten is zo erg nog niet. Op een gegeven moment is je lichaam aangewezen op het verbranden van vet

waarbij ketonen ontstaan. Dit is een goede brandstof voor de hersenen, maar het kan bij langdurig persisteren

een acidose veroorzaken. Natuurlijk zijn er allerlei neveneffecten: afbraak van spier e.d. waardoor de algehele

toestand van iemand verslechtert.

Niets drinken is funest. Na een paar dagen houden je nieren ermee op. Je krijgt een acute nierinsufficientie

waardoor afvalstoffen zich ophopen, met name kalium is een gevaarlijke welke hartritmestoornissen

kan veroorzaken. Tevens maakt je nier veel zuurbuffers. Als je nier ermee ophoudt zullen zuren zich

ophopen wat ook tot een acidose kan leiden. Ureum hoopt zich ook op, uiteindelijk leidend tot hersen-

beschadiging. Door het tekort aan vocht is er sowieso een hypoperfusie van alle organen hetgeen

tot het gevreesde multi-orgaan falen leidt.

Bij comateuze patienten wordt dit beleid vaak toegepast in combinatie met hoge doses opiaten

waardoor de terminale fase wordt overbrugd. Men zegt dat de patienten hierdoor zo'n lage

bewustzijnstoestand hebben dat ze niet lijden.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 6

Re: Versterven

anusthesis,

ik zal een aantal woorden die je gebruikte opzoeken, in eerste instantie schrik ik van je bericht!

ik begrijp dus dat het enorm lang kan aanslepen, en akelige verschijnselen heeft op het eind?

het gaat trouwens om een mij zeer dierbare kat.

wilde de vraag algemeen houden, omdat ik nergens info kan vinden.

hoop niet dat er nu een slotje op komt.

anders: *knip*

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Versterven

Als het om je kat gaat, lijkt de dierenarts me de eerste keuze. En hoe triest het ook is, het lijkt me dat als je hier aan denkt, een dodelijke injectie de beste optie is. Hebben wij jaren terug ook met onze kater moeten doen, toen hij kanker kreeg. Het kost even wat, maar voor het dier uiteindelijk de minst pijnlijke keuze als genezing geen optie meer is.

Hoe dan ook: dit forum is niet bedoeld voor persoonlijk advies, zie ook de bijsluiter van het medisch forum. Omdat het om je kat gaat, gaat die natuurlijk niet helemaal op (huisarts/dierenarts), maar de strekking is hetzelfde natuurlijk. Als de kat je dierbaar is, ga je ermee naar de dierenarts.

Dit topic laat ik nog even open, omdat er al aardig wat inhoudelijke algemene informatie staat over versterven. Ik zou het zonde vinden als het op slot moet, maar als er verder ingegaan wordt op de specifieke situatie van de kat zal dat helaas wel moeten.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 247

Re: Versterven

Misschien moet je maar eens proberen om 3 dagen niets te eten, dan zul je al aanvoelen dat dat niet al te prettig is (ik heb het nog niet zo lang geleden 3 dagen moeten doen toen ik vastzat in Cuba tijdens een orkaan) en ik had last van buikkrampen, oprispend zuur en een gevoel van overgeven (ik weet het het klinkt zwak maar het is echt wa ik ervaarde op die moment), bovendien voel je je toch wel een beetje sufjes. :D

Bovendien drinken veel van die zogezegde hongerstakers nog wel thee met zeer veel suiker in, ik zeg niet dat het dan een pretje is om 60 dagen te staken, maar het wordt er toch al snel heel wat makkelijker op hoor :D

Reageer