Hoogbegaafdheid? wie kan mij een oplossing geven?

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Berichten: 12

Hoogbegaafdheid? wie kan mij een oplossing geven?

hallo, ik heb deze thema even opnieuw gestart omdat ik graag een oplossing wil hebben na alle gezeur en problemen en onzekerheden.

begin ik mijn verhaal maar.

ben nu 17 jaar en pas niet in het mbo beleidt kwa leeftijdsgenoten en leerstof.

leeftijdgenoten kunnen mijn niet begrijpen en ik hun ook niet want onze interresses lopen ver uit elkaar, ideen en mijn spontane theorieen maken van mijn een halve gare, zegt mijn klasgenoot dan.

kwa leerstof kan ik ook makkelijk gaan slapen want daar zit ook geen uitdaging in. wat doe ik dan naast school?, bezig met theorieen te ontwikkelen wat een oplossing geeft voor vele problemen.

eigenlijk heb ik dit probleem al vanaf mijn derde a vierde jaar.

vele klassen overgeslagen, verveling, leergierig, en met oudere mensen optrekken. en te snel ontwikkelt zijn, sneller dan mijn leeftijdgenoten.

helaas is hier nooit wat aan gedaan want als je de leraar op zijn methode aansprak waarin hij les gaf werdt hij kwaad en probeerde me te vertellen dat ik dit nog niet zou kunnen. :shock:

in de eindgroep van mijn school, vergelijkbaar groep 8 zeg maar.

kwam het hele gerommel met citotoetsen.

en pschologen. en bij het woord pscholoog kreeg ik al een paniekaanval omdat ik altijd bij mezelf dacht: vroeger maakte ze altijd een verkeerd rapport op en nu weer kom nu toch niet hoger.

en dit dacht dan een 12jarig kind toen.....

en jawel gedachte kwam uit en en mijn advies werd dus voorgelegt aan mijn ouders.

praktijk school voor een kind die theoretisch is gericht!

gelukkig was de leraar ook niet helemaal achterlijk en heeft mijn weer met spoed getest en achteraf bleek dat ik makkelijk naar vmbo kon maar hun toch beter leek mij op een pedagogisch- didactisch centrum te plaatsen voor 1 jaar: conclusie van school: z ekan meer dan we verwachten.

nou zo gezegd zo gedaan. die school was een makkie in een jaar en de volgende toetsperiode kwam er dus aan, en nu raden jullie het al:

zelfde advies zelfde citotoets zelfde gedachte....

praktijkschool!, wat ongeloofwaardig was dat ik daar tussen paste maar oke... na een vergadering van de leeraren was hun conclusie ook:

dat kind kan meer dus naar vmbo basis met lwoo 2jaars.

heb dus op het vmbo drie jaar gedaan om mijn diploma te halen met uitmunten cijfers maar geen uitdagende leerstof want was overigs de enigste leerling op die leerweg die de boeken al uit had voor de eind van het jaar. en nog zo zeuren dat wiskunde moeilijk was...

nou heb dus ene goed ediploma gehaald en ben nu bezig met mbo eerstejaars. en dan zeg ik dit: wil stoppen!!!!

dit is een typisch opleidng wat geen uitdaging is en volgens mijn klasgenoten dus zien z eme liever verdwijenen dan komen.

heb vele gesprekken gehad waarin de leeraren daar ook aangegeven had dat ik verder dacht dan 18 jaar, misschien nog verder en dat ik misschien beter volwasseneducatie kan doen. heb ook hondert dertig keer aangegeven dat ik onderpresteer en een oplossing meost komen, maar helaas zit zoo schoolsysteem muur vast in dat soort dingen.

wordt nu namelijk door thuis ook gezien als probleem, een betweter, en denken ze dan dat ik adhd zou hebben...

wie kan hier een menig conclusie uit trekken ?

Gr Ann


Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Hoogbegaafdheid? wie kan mij een oplossing geven?

Zie de periode tot je 21e te overbruggen; vanaf die leeftijd zijn scholen (HBO, universteiten) verplicht je een toelatingsexamen te laten doen als jij dat aanvraagt. Als je zorgt dat je je daar goed op hebt voobereid, ben je bijna verzekerd van een passende opleiding.

Overbruggen tot je die leeftijd hebt bereikt mag nu het probleem zijn, maar zo heb je in ieder geval iets om naar toe te werken.

Laat je eens goed testen op je capaciteiten, bijvoorbeeld bij http://www.alphaomega.nl/. Daarnaast heeft een goede school voldoende contacten (via de decaan?) om je netjes door te verwijzen. Geen vertrouwen in je eigen school? Probeer een andere. Niet geschoten is altijd mis.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 293

Re: Hoogbegaafdheid? wie kan mij een oplossing geven?

tja dat moet behoorlijk rot zijn.... Er zijn echter 2 dingen die je (altijd) in de gaten moet houden. VMBO schijnt makkelijk te zijn voor iedereen die ik ken die erop zit, dus dat betekend niet per se dat je slim bent.

Dat je klassen hebt overgeslagen en daarna een praktijkadvies krijgt betekend dat je school je toen niet goed ingeschat heeft en je veel minder kon dan nodig was om door te gaan.

Ik zou er maar op rekenen dat psychologen altijd een goed rapport opmaken, ook al zeggen je ouders/leerkrachten van niet (ouders weten daar namelijk in het gemeen niks van (en zijn vaak te trots op hun kind) en leerkrachten zijn erg beinvloedbaar door ouders).

Ook vrij rot dat je blijkbaar niet op een scholengemeenschap bent beland, want dan had je erg snel kunnen doorschieten naar boven vmbo.

verder denken dan 18 jaar is niet echt iets waar ik iets mee kan. Als je 18 bent ben je volwassen en veel verder dan dat zal je je niet ontwikkelen dacht ik.

Dat neemt niet weg dat je misschien slimmer bent dan anderen (op jouw school dan) en misschien anders bent.

volwasseneneducatie staat qua niveau volgens mij niet hoger dan een normale school (vaak bedoeld voor volwassenen met achterstand, of bijscholing).

Dat een leraa zich niet laat aanspreken op zijn lesmethode is wel in te denken.

conclusie 1: je denkt dat je beter bent dan de rest, maar dit hoeft niet zo te zijn, mensen op het vwo (zoals ikzelf) hebben misschien eenzelfde niveau (hoeft niet, ik kan hier echt niet uit afleiden slim je bent)

conclusie 2: je bent waarschijnlijk wel slimmer dan de mensen van je mbo.

conclusie 3: je grammatica en spelling zijn niet erg goed, is dat haast of iets anders? (mijn grammatica en spelling zijn ook niet goed, maar dat is haast)

Advies: haal een vmbo-t examen (als je dat al niet hebt. als je slim genoeg bent moet dit wel lukken, misschien een tijdje oefenen) en ga daarna havo doen. Als dit weer te makkelijk is doe je daarna vwo. Als de havo je niveau is doe je daarna HBO, als het vwo je niveau is doe je daarna de universiteit. Dit duurt misschien 1 jaar langer dan het op de colloquim doctum manier doen, maar dat kan je altijd nog proberen. Op de school waar ik op zit school is er een leerlingentekort in de bovenbouw havo/vwo, misschien is dat ook op andere (kleine) scholengemeenschapen zo (vooral in de N/G en N/T vakken, dus die profielen zijn wel aan te raden).

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: Hoogbegaafdheid? wie kan mij een oplossing geven?

Blijkbaar heb je niet zoveel uitdaging in je opleiding gehad tot nu toe. Als ik het allemaal zo lees rijzen er bij mij ook vragen, maar dat zijn dezelfde als die van timwaagh, dus hoef ik ze niet nog eens te stellen. Vreemd, dat als je zover vooruit bent, dat je dan vmbo advies krijgt. Waarom niet gymnasium? Als ik je tekst zo lees vraag ik me af of je niet last hebt van een vorm van dyslexie. Dat komt vaak voor bij hoogbegaafden en is een rem, omdat dat het beeld van je eigenlijke kunnen vertekent, vooral bij toetsen. Ben je wel eens getest op dyslexie?
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Gebruikersavatar
Berichten: 1.166

Re: Hoogbegaafdheid? wie kan mij een oplossing geven?

Ik heb hier een leuke uitdaging voor je:

http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...?showtopic=9274

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Hoogbegaafdheid? wie kan mij een oplossing geven?

Blijkbaar heb je niet zoveel uitdaging in je opleiding gehad tot nu toe.  Als ik het allemaal zo lees rijzen er bij mij ook vragen, maar dat zijn dezelfde als die van timwaagh, dus hoef ik ze niet nog eens te stellen. Vreemd, dat als je zover vooruit bent, dat je dan vmbo advies krijgt. Waarom niet gymnasium? Als ik je tekst zo lees vraag ik me af of je niet last hebt van een vorm van dyslexie. Dat komt vaak voor bij hoogbegaafden en is een rem, omdat dat het beeld van je eigenlijke kunnen vertekent, vooral bij toetsen. Ben je wel eens getest op dyslexie?


lijkt me geen dyslexie maar eerder het sneltypen waardoor de kans vergroot op fouten 8)

Berichten: 270

Re: Hoogbegaafdheid? wie kan mij een oplossing geven?

Verhaal
Jemig, ik schrok bij het lezen van deze tekst. Dit is EXACT hetzelfde als mijn jeugd. Ik ben op dit moment ook 17, lees in mijn vrije tijd wiskunde boeken, natuurkunde boeken, hou me bezig met relativiteit enzovoort vanaf mijn 12de. Verveel me dood op school, heb het nu zover dat ik op mijn huidige MBO opleiding 2 jaar ( standaard 4 jaar ) mag overslaan en daarna de HBO kan gaan doen maar verwacht hier niet echt tegenstand.

Ik ga geen dingen over mijzelf beweren zoals hoogbegaafd zijn en dergelijk. Mijn beste vriend en beste vriendin in mijn leven hebben dit een aantal jaren geleden beide bijna gelijktijdig tegen mij gezegd ( mogelijk hoofgbegaafd en dergelijk) maar ik ga daar nooit vanuit.

Je moet natuurlijk met beide voeten op de grond blijven staan. Van jezelf zeggen dat je hoofdbegaafd bent is te uit de hoogte wanneer je getest bent voor een vmbo opleiding ( zoals mijzelf dus ook ).

Om eerlijk te zijn, ik weet ook niet precies hoe het zit. Ik weet ook niet waarom dingen mij te makkelijk af gaan, waarom mij op dit moment alles zo eenvoudig afgaat. Wat ik wel weet is dat ik kan bereiken wat ik wil en daar gaat het om.

Iemand mag mij testen als dom persoon om testen met als uitslag hoogbegaafd. Wanneer ik datgene kan bereiken wat ik daadwerkelijk voor ogen heb ( op dit moment kunstmatige intelligentie op de Universiteit ) dan ben ik tevreden.

Tot zover mijn emotionele betoog :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: Hoogbegaafdheid? wie kan mij een oplossing geven?

Veertje schreef:Blijkbaar heb je niet zoveel uitdaging in je opleiding gehad tot nu toe.  Als ik het allemaal zo lees rijzen er bij mij ook vragen, maar dat zijn dezelfde als die van timwaagh, dus hoef ik ze niet nog eens te stellen. Vreemd, dat als je zover vooruit bent, dat je dan vmbo advies krijgt. Waarom niet gymnasium? Als ik je tekst zo lees vraag ik me af of je niet last hebt van een vorm van dyslexie. Dat komt vaak voor bij hoogbegaafden en is een rem, omdat dat het beeld van je eigenlijke kunnen vertekent, vooral bij toetsen. Ben je wel eens getest op dyslexie?


lijkt me geen dyslexie maar eerder het sneltypen waardoor de kans vergroot op fouten 8)
Zou kunnen..... toch zitten er een paar dingen in (zoals het consequent weglaten van de "y" uit Psycholoog en verwisselen van t's en d's, leeraren consequent met twee e's en dergelijke) die bij mij een belletje doen rinkelen. In de post zitten grofweg 25 fouten (en dan heb ik de accenten, het weglaten van hoofdletters en de dubbele fouten niet geteld). Sorry, Ann, voor dit geroddel over je rug, niet zo bedoeld, maar ik ken een paar hoogbegaafde kinderen met dyslexie, en dit zijn nu typisch het soort schrijffouten die zij, getypt, of niet getypt, maken.... Door de dyslexie scoorden zij een stuk lager bij de Citotoets, wat weer problemen met zich meebracht. Anyway, ik kan het natuurlijk best mis hebben, maar de gedachte is goed bedoeld...... :shock:
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Hoogbegaafdheid? wie kan mij een oplossing geven?

Napoleon Dynamite schreef:
Veertje schreef:Blijkbaar heb je niet zoveel uitdaging in je opleiding gehad tot nu toe.  Als ik het allemaal zo lees rijzen er bij mij ook vragen, maar dat zijn dezelfde als die van timwaagh, dus hoef ik ze niet nog eens te stellen. Vreemd, dat als je zover vooruit bent, dat je dan vmbo advies krijgt. Waarom niet gymnasium? Als ik je tekst zo lees vraag ik me af of je niet last hebt van een vorm van dyslexie. Dat komt vaak voor bij hoogbegaafden en is een rem, omdat dat het beeld van je eigenlijke kunnen vertekent, vooral bij toetsen. Ben je wel eens getest op dyslexie?


lijkt me geen dyslexie maar eerder het sneltypen waardoor de kans vergroot op fouten 8)
Zou kunnen..... toch zitten er een paar dingen in (zoals het consequent weglaten van de "y" uit Psycholoog en verwisselen van t's en d's, leeraren consequent met twee e's en dergelijke) die bij mij een belletje doen rinkelen. In de post zitten grofweg 25 fouten (en dan heb ik de accenten, het weglaten van hoofdletters en de dubbele fouten niet geteld). Sorry, Ann, voor dit geroddel over je rug, niet zo bedoeld, maar ik ken een paar hoogbegaafde kinderen met dyslexie, en dit zijn nu typisch het soort schrijffouten die zij, getypt, of niet getypt, maken.... Door de dyslexie scoorden zij een stuk lager bij de Citotoets, wat weer problemen met zich meebracht. Anyway, ik kan het natuurlijk best mis hebben, maar de gedachte is goed bedoeld...... ;)


Heb trouwens juist geleerd dat dyslexie niet persé slaat op linguïstische stimuli; maar eerder veroorzaakt wordt door een stoornis in de waarneming van snel opeenvolgende stimuli (wat zich vooral uit in taalformanten) als je er meer over wilt weten moet je maar eens een PM sturen :shock: ! Zeer boeiend neurologisch onderzoek! 8)

Gebruikersavatar
Berichten: 87

Re: Hoogbegaafdheid? wie kan mij een oplossing geven?

Ik schrok ook een beetje van dit topic. Ik ben inmiddels 22 en herken mezelf helemaal terug. Eind vorig jaar heb ik een test gedaan bij Mensa waaruit bleek dat ik hoogbegaafd ben (www.mensa.nl). Mensa is een vereniging voor hoogbegaafden. Ze hebben regelmatig bijeenkomsten waar je met andere hoogbegaafden leuke dingen doet en praat over je ervaringen.

Ik heb VBO- MAVO gedaan waarna ik SPW (MBO) gedaan heb. Dit was echter zo gemakkelijk dat ik er mee gestopt ben uit pure frustratie. waarna ik ben gaan werken. Ik zou heel graag een wetenschappelijke opleiding willen doen, maar geen school neemt me aan omdat ik niet de juiste papieren heb. Gelukkig kan ik nu bij de Open Universiteit terecht, maar om je deze ellende te besparen, raad ik je echt aan om je diploma te halen! Tegenwoordig draait het alleen maar om diploma's en heb je die niet, dan kun je nog zo'n hoog IQ hebben, maar je komt in de problemen als je straks een leuke opleiding wilt gaan doen!

Het niet begrijpen van mensen en mensen die jou niet begrijpen herken ik (helaas) ook. Mensen vinden mij vreemd en vinden dat ik rare interesses heb. Vaak sla ik in een uitleg ok hele stukken automatisch over, waardoor een ander het niet kan volgen. Andersom verveel ik me vaak dood als iemand stap voor stap iets aan mij uitlegt.

Sociale contacten is voor mij hierdoor een heel groot knelpunt geworden. Als jij jezelf hierin herkent, raad ik je echt aan om die test bij Mensa te maken. Zo kom je in comtact met mensen die op dezelfde 'golflengte' als jij zitten, en deze mensen vinden je niet 'raar' als ik het zo mag uitdrukken.

Berichten: 270

Re: Hoogbegaafdheid? wie kan mij een oplossing geven?

Verhaal over onder anderen Mensa
Ik heb zojuist op internet die thuistest gedaan van Mensa en scoorde net buiten hetgene dat nodig was maar het was waarschijnlijk wel voldoende om die toets goed te maken in Utrecht . Ik krijg nu een brief thuis met de data erop wanneer die testen worden afgenomen. Je mocht er 20 min over doen en deed er ( onbewust, zag het later pas ) 11 min over. Maargoed dit zegt nog weinig aangezien intelligentie in zoveel vormen bestaat en dit maar 1 van de testen was.

Al met al, altijd leuk om te weten dat je toch bij IQ testen binnen 3% van Nederland scoort :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 87

Re: Hoogbegaafdheid? wie kan mij een oplossing geven?

De thuistest, die jij waarschijnlijk op internet gemaakt hebt, is heel beknopt als je die vergelijkt met de ´echte´ test in Utrecht. In de brief met de uitnodiging die je krijgt staat hoe groot de kans is dat je de test zal halen. De thuistest geeft je een beetje het idee wat je kunt gaan verwachten.

Berichten: 270

Re: Hoogbegaafdheid? wie kan mij een oplossing geven?

De thuistest, die jij waarschijnlijk op internet gemaakt hebt, is heel beknopt als je die vergelijkt met de ´echte´ test in Utrecht. In de brief met de uitnodiging die je krijgt staat hoe groot de kans is dat je de test zal halen. De thuistest geeft je een beetje het idee wat je kunt gaan verwachten.
Ja ok, ik had ook niets anders verwacht natuurlijk. Ik hoop dat de score er inderdaad bij staat want ik ben best benieuwd. Het is niet zo dat ik er dan mee te koop ga lopen maar het is in ieder geval altijd een positieve kick voor je zelfvertrouwen ( en jammer genoeg voor velen ook voor een ander soort zelfvertrouwen, het ego... ). Ik weet ook niet of ik daadwerkelijk die test in Utrecht ga maken maar heb wel interesse.

Ik laat hier nog wel even wat weten over hoe en wat mocht het topic nog actief zijn tegen de tijd dat ik de score heb ontvangen.

Gebruikersavatar
Berichten: 87

Re: Hoogbegaafdheid? wie kan mij een oplossing geven?

Een score staat niet vermeld bij de brief die jij thuis zult krijgen. Daar is de test te beknopt voor. Er staat meer dat je een grote kans hebt op de test te halen of niet. Geen cijfers dus, en geen IQ score. Die krijg je pas nadat je de test in Utrecht gemaakt hebt.

Inde brief die ik thuiskreeg na de thuistest stond dat ik een goede kans zou maken, en toen was mijn nieuwsgierigheid gewekt. Eerlijk, ik had nooit gedacht dat ik hoogbegaafd zou zijn. Ik loop er al helemaal niet mee te koop. Bijna niemand in mijn omgeving weet dit. Het is ieder voor zich hé.

Gesloten