Normale verdeling toetsen

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 29

Normale verdeling toetsen

Hallo,

We hebben een experiment uitgevoerd, waardoor we nu met een hoeveelheid gegevens zitten om te verwerken. Het is de bedoeling om ANOVA uit te voeren op deze gegevens, maar voordat we dit kunnen doen is het de bedoeling om na te gaan of deze gegevens wel een normale verdeling volgen. Nu is mijn vraag, op welke manier kun je best (lees snel) een controle uitvoeren om te zien of deze gegevens normaal verdeeld zijn? Ik heb ook ondertussen SPSS gedownload maar nog niet de tijd gehad om deze te gebruiken. Heeft iemand al ervaring met dit programma en is het mogelijk om hiermee na te gaan of gegevens normaal verdeeld zijn?

Grts

Berichten: 954

Re: Normale verdeling toetsen

Als je nog niet eerder met SPSS hebt gewerkt, wens ik je veel succes met uitzoeken, want dat kan nog een heel zoekwerk worden.

Je kunt op verschillende manieren bekijken of de data normaal verdeeld zijn.

1. Op het oog: maak een frequentieverdeling van de variabele, met een curve voor de normale verdeling. Die zouden redelijk goed overeen moeten komen.

2. Bereken de "skewness" en "kurtosis". Als de verdeling normaal is, dan hebben zij de waarde 0. Zolang de waardes tussen -1 en +1 liggen, dan is de verdeling bij benadering normaal.

3. Bereken uitbijters ("outliers"). Daarvoor zijn verschillende mogelijkheden opgenomen in SPSS, zoals het berekenen van Cook's Distance.

Succes.

Berichten: 29

Re: Normale verdeling toetsen

Bedankt voor de tips ferry. Aangezien het niet zo veel gegevens zijn (n < 10), zal ik gewoon de skewness en kurtosis berekenen. Gisteren nog even gepruld met SPSS, niet echt veel wijzer geworden :D

Berichten: 954

Re: Normale verdeling toetsen

Hi Praha,

Graag gedaan. Maar, minder dan 10 waarnemingen? Dat is wel erg weinig.

Berichten: 29

Re: Normale verdeling toetsen

Inderdaad, het is zeer weinig. Daarom dat een frequentieverdeling van de variabele mij niet veel wijzer zou maken :D

Berichten: 954

Re: Normale verdeling toetsen

Inderdaad, het is zeer weinig. Daarom dat een frequentieverdeling van de variabele mij niet veel wijzer zou maken :D


Nou, misschien zal dat je wijzer maken dat het berekenen van de skewness en kurtosis. Succes in ieder geval.

Berichten: 2

Re: Normale verdeling toetsen

Hallo,
 
Ik vroeg me af als je in spss de normaalverdeling bekijkt of je dan de normaalverdeling van de subgroep moet bekijken of de totale normaalverdeling? Want de normaalverdeling van mijn variable depressie is als je per subgroep kijkt bij de patientgroep wel normaal verdeelt en bij de controle groep niet. Als je vervolgens naar de totale normaalverdeling kijkt is hij wel normaal verdeelt. Bij welke moet ik nu kijken? En als je vervolgens correlaties wilt uitrekenen moet ik dan een parametrische analyse (pearson) doen bij de patientsgroep en een non-parametrische analyse (spearman)bij de controle groep?
 
Alvast heel erg bedankt!

Reageer