Problematiek injecteren groene stroom op net

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

Problematiek injecteren groene stroom op net

Hallo, ik ben een student industrieel ingenieur en naar aanleiding van een project rond zonne-energie, kom ik hier met enkele vragen.

Bij het injecteren van spanning op het laagspanningsnet, ontstaan er enkele problemen. Op het internet of in de bibliotheek vinden we heel weinig informatie hierover, dus ik zou het erg apprecieren als u me hierover wat meer informatie kon verschaffen.

alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Problematiek injecteren groene stroom op net

Geef eens aan welke problemen er ontstaan. De problemen die er zijn, zijn opgelost. Tussen een fotovoltaïsch paneel een het net zit een omvormer die gesynchroniseerd de energie op het net brengt. Heb je al eens bekeken hoe dat werkt?

Berichten: 2

Re: Problematiek injecteren groene stroom op net

jazeker, maar het probleem waar specifiek naar gevraagd wordt, is dat het net eigenlijk niet bedoeld is om stroom te ontvangen. Men mag zomaar niet stroom blijven leveren aan het net.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Problematiek injecteren groene stroom op net

Geef eens aan welke problemen er ontstaan. De problemen die er zijn, zijn opgelost. Tussen een fotovoltaïsch paneel een het net zit een omvormer die gesynchroniseerd de energie op het net brengt. Heb je al eens bekeken hoe dat werkt?
En juist die omvormer heeft een uitgangscapaciteit. Bij grote hoeveelheden PV zal daardoor de resonatiefrequentie van het netwerk lager komen te liggen en daarmee in het bereik van de harmonische oscillaties. Gevolg is een instabieler netwerk.

Voorbeeld: Heerhugowaard (stad van de zon) heeft een wijk met veel PV en kent deze problemen.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Reageer