Springen naar inhoud

Gevaar van kalk in het water - theoretische uitleg

• Log in om te kunnen reageren

Tomvdb

Tomvdb

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 oktober 2008 - 16:47

Ik ben op zoek naar een theoretische uitleg waarom kalk in het water slecht kan zijn. Waarom kalkafzetting slecht is bijvoorbeeld.

En ik zou ook graag de theoretische uitleg willen van de werking van antikalkproducten.

Dit is een vraag voor mijn eindwerk.

Mvg Tom

Veranderd door Tomvdb, 27 oktober 2008 - 16:47

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Victor

Victor

• >250 berichten
  • 311 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 oktober 2008 - 17:25

Kalkafzetting zorgt voor slechtere geleiding op een verwarmingsspiraal, en voor nauwere doorgang in leidingen. Calcium in het water breekt ook zepen af, zodat deze gedesactiveerd worden, en zo zal haar waskracht verminderen. Calcium kan ook neerslaan op kledij in de wasmachine. Kalk kan je douchekop laten verstoppen en is niet netjes op de tegentjes en ramen.

Antikalkproducten lossen kalkaanslag op doordat ze zuur zijn en/of het calcium en magnesium complexeren.

vb. Ca(OH)2 onoplosbaar + H2SO4 --> 2H2O + CaSO4 oplosbaar.

Fosfaten vormen een complex met Ca2+.
Only an optimist can see the nature of suffering

Tomvdb

Tomvdb

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 oktober 2008 - 19:29

Kalkafzetting zorgt voor slechtere geleiding op een verwarmingsspiraal, en voor nauwere doorgang in leidingen. Calcium in het water breekt ook zepen af, zodat deze gedesactiveerd worden, en zo zal haar waskracht verminderen. Calcium kan ook neerslaan op kledij in de wasmachine. Kalk kan je douchekop laten verstoppen en is niet netjes op de tegentjes en ramen.

Antikalkproducten lossen kalkaanslag op doordat ze zuur zijn en/of het calcium en magnesium complexeren.

Bedankt voor je snelle en duidelijke reactie.

Een vraagje nog: Is complex een term in de scheikunde? Wat wilt deze juist zeggen?

EDIT: gevonden op wikipedia wat complexen zijn in de chemie.

Veranderd door Tomvdb, 27 oktober 2008 - 19:33

Victor

Victor

• >250 berichten
  • 311 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 oktober 2008 - 21:39

Jap! Fosfaten vormen complexen met calcium, en het fosfaat-calcium-complex is oplosbaar in water! Dus geen kalk-aanslag!

Fosfaten (zorgt voor algengroei) worden tegenwoordig vervangen door "EDTA" (in Italië toegelaten) en zeolieten (heeft ook nadelen)....(specifiek op wasproducten toegepast)

Tomvdb

Tomvdb

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 oktober 2008 - 22:07

is H2SO4 een fosfaat?
Het kan zijn, mijn kennis van chemie reikt misschien nog niet ver genoeg, ofwel begrijp ik de reactie verkeerd.

Victor

Victor

• >250 berichten
  • 311 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 oktober 2008 - 22:17

H2SO4 is zwavelzuur.
Omdat er een -SO4 aanhangt, is dit een sulfaat.

Een voorbeeld van een fosfaat is fosforzuur: H3PO4.
Omdat -PO4 eraan hangt, is dit een fosfaat.

Veranderd door Victor, 27 oktober 2008 - 22:17

Tomvdb

Tomvdb

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 oktober 2008 - 22:32

H2SO4 is zwavelzuur.
Omdat er een -SO4 aanhangt, is dit een sulfaat.

Een voorbeeld van een fosfaat is fosforzuur: H3PO4.
Omdat -PO4 eraan hangt, is dit een fosfaat.

Dat is wat ik dacht, maar je spreekt in je voorbeelden van fosfaten. Dus ik denk niet dat ik snap wat je bedoelt.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8934 berichten
  • VIP

Geplaatst op 28 oktober 2008 - 00:17

Even een paar puntjes op de i:

Dat is een bijzonder ongelukkig voorbeeld. Ten eerste is Ca(OH)2 oftewel calciumhydroxide (gebluste kalk) wél oplosbaar in water en CaSO4 (gips!) juist níet! Ten tweede is de reactie zoals die hier staat een recept voor ongelukken. Met Ca(OH)2 duid je vast calciumhydroxide, een bijzonder sterke base, aan, en met H2SO4 zuiver zwavelzuur. Voeg je beide samen dan zijn de gevolgen niet te overzien. De correcte reactie is

CaCO3 + 2 H+ --> Ca2+ + CO2 + H2O

Met deze reactie geef je in 1 keer aan dat vast calciumcarbonaat ("kalk") reageert met een opgelost zuur tot opgelost calcium, waarbij kooldioxide en water vrijkomt.

fosfaten, dat wil zeggen, het PO43- dat je noemde vormt met Ca2+ calciumfosfaat en dat is bijzonder onoplosbaar. Gelukkig maar, want anders zou je niet lang met je gebit doen.

Wel is het mogelijk om calciumfosfaat te complexeren, en daardoor te stabiliseren in oplossing, middels bepaalde eiwitten. Wellicht bedoelde je dat?

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44849 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 oktober 2008 - 00:18

Waarom kalkafzetting slecht is bijvoorbeeld.

Dát deelvraagje moet je eerder in de natuurkunde zoeken. Waarom wil je geen kalkafzetting in een leidingsysteem? Wat is het nadeel van een kalklaag aan de binnenzijde van een CV-radiator? Wat is het nadeel van een kalklaag op een verwarmingselement van bijv. een wasmachine of koffiezetapparaat? Wat is het nadeel van kalkafzetting in de gaatjes van een douchekop? Wat is het nadeel van kalkafzetting op de membranen van een ultrafiltratiesysteem?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Victor

Victor

• >250 berichten
  • 311 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 oktober 2008 - 09:02

Wel is het mogelijk om calciumfosfaat te complexeren, en daardoor te stabiliseren in oplossing, middels bepaalde eiwitten. Wellicht bedoelde je dat?

Is calcium ook te complexeren met PO4- zonder eiwitten?

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8934 berichten
  • VIP

Geplaatst op 28 oktober 2008 - 09:04

Zoals ik al zei is calciumfosfaat, Ca3(PO4)2, bijzonder slecht oplosbaar. Het slaat dus gewoon neer - en dat is net wat niet wil.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Tomvdb

Tomvdb

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 oktober 2008 - 15:44

dank u marko

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures