Oxidatietoestand

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 21

Oxidatietoestand

Hallo allemaal,

Ik zit al een tijdje vast met oxidatietoestanden (of oxidatiegetallen) van de elementen. Wanneer ik naar de elementen kijk van de groepen IA en IIA dan zie ik dat de oxidatietoestand respectevelijk +I en +II zijn. Reden is dat de IA elementen 1 elektron en IIA elementen 2 elektronen moet kwijt geraken om een edelgasstructuur te vormen.

Mijn probleem is wanneer ik naar de oxidatietoestand van bv ijzer kijk en zie dat ze +II en +III zijn. Door ijzer 2 of 3 elektronen te laten verliezen zou dit toch geen edelgas structuur verkrijgen? Zelfde bij de halogenen. Fluor heeft oxidatietoestand -I. Door 1 elektron te verkrijgen bekomt het de edelgasconfiguratie van van Neon. Maar als men een periode lager ga zien bij Chloor zie ik +I, +V, +VII en -I als oxidatietoestanden?

Hier zit ik al een tijdje achter te zoeken. Volgens mij verwissel ik het begrip valentie en oxidatietoestand. Valentie begrijp ik als het aantal elektronen op de buitenste S en P orbitalen die een edelgasconfiguratie willen bereiken. Maar het begrip oxidatietoestand begrijp ik niet.

Berichten: 8.614

Re: Oxidatietoestand

Helpt deze link (of zijn Engelse broertje)?
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Reageer