[wiskunde] ontbinden

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 48

[wiskunde] ontbinden

Kan er iemand hierbij wat uitleg geven!!

Ik dacht aan om elk deel te groeperen in een vorm [A²-B²] =(A-B).(A+B) en dan vereenvoudigen ...
factor.JPG
factor.JPG (8.62 KiB) 204 keer bekeken
alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 419

Re: [wiskunde] ontbinden

Niet wat ik adviseer, er staat namelijk nergens [A^2-B^2], ik zie namelijk nergens de benodigde haakjes staan, daarbij moet je op letten bij het splitsen van de breuk, wat je wilt doen. Een mogelijke manier zou gewoon zijn de haakjes uit werken en dan de breuk versimpelen.
Kijk ook eens op het Distributed Computing forum en doe mee met BOINC!

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showforum=59

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: [wiskunde] ontbinden

Je ziet in elk van de factoren, de groep p²+/-2pq+q²=(...)². Probeer het daarmee.

Berichten: 48

Re: [wiskunde] ontbinden

Je ziet in elk van de factoren, de groep p²+/-2pq+q²=(...)². Probeer het daarmee.


Daar kom ik er nergens mee toe...

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [wiskunde] ontbinden

Linksboven staat:
\(a^2-b^2-2bc-c^2\)
Je ziet nu een zogenaamde kruisterm staan met een b en met een c. Dat betekent dat je waarschijnlijk iets met (b+/-c)^2

Wat levert -b2-2bc-c2 op?

-(b+c)^2=-b2-2bc-c2. Verder heb je nog een a^2 erin staan.

Dus de linkerboventerm kan je samenvatten als:

a^2-(b+c)^2

Ik kan je niet garanderen dat je er zo iets uitkrijgt, maar dat is in ieder geval hoe je het kan aanpakken.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: [wiskunde] ontbinden

Ja, dat moet je eerst herkennen en daarna M²-N² toepassen. Er komt 1 uit.

Je kan ook gewoon haakjes wegwerken en 'zien' dat teller en noemer gelijk zijn, maar dat is hier niet de bedoeling denk ik.

Berichten: 48

Re: [wiskunde] ontbinden

StrangeQuark schreef:Linksboven staat:
\(a^2-b^2-2bc-c^2\)
Je ziet nu een zogenaamde kruisterm staan met een b en met een c. Dat betekent dat je waarschijnlijk iets met (b+/-c)^2

Wat levert -b2-2bc-c2 op?

-(b+c)^2=-b2-2bc-c2. Verder heb je nog een a^2 erin staan.

Dus de linkerboventerm kan je samenvatten als:

a^2-(b+c)^2

Ik kan je niet garanderen dat je er zo iets uitkrijgt, maar dat is in ieder geval hoe je het kan aanpakken.
Heb ik al geprobeerd maar dan zit ik vast met die a^2 en c^2 ....

Ik moet op een antwoord komen gelijk aan 1.

Berichten: 48

Re: [wiskunde] ontbinden

Safe schreef:Ja, dat moet je eerst herkennen en daarna M²-N² toepassen. Er komt 1 uit.

Je kan ook gewoon haakjes wegwerken en 'zien' dat teller en noemer gelijk zijn, maar dat is hier niet de bedoeling denk ik.
Idd, maar zie ik niet direct wat bij elkaar hoort en welke samen moet nemen !!!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [wiskunde] ontbinden

Dat is waarom ik je de hint gaf van de kruistermen. Kijk naar de kruisterm en naar de twee letters waaruit die bestaat. Daarmee kan je de overige drie ook oplossen.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: [wiskunde] ontbinden

\(a^2\pm 2ab+b^2=(a\pm b)^2\)
Het schijnt dat je deze ontbindingen niet kent.

Je gaat dan van drie termen (links) naar een kwadraat van twee termen (rechts). Kan je dit volgen?

Vb: eerste factor van de teller:
\((a^2-b^2-2bc-c^2)=(a^2-(b^2+2bc+c^2))=(a^2-(b+c)^2)=(a-(b+c))(a+(b+c))=(a+b-c)(a+b+c)\)

Berichten: 48

Re: [wiskunde] ontbinden

Safe schreef:
\(a^2\pm 2ab+b^2=(a\pm b)^2\)
Het schijnt dat je deze ontbindingen niet kent.

Je gaat dan van drie termen (links) naar een kwadraat van twee termen (rechts). Kan je dit volgen?

Vb: eerste factor van de teller:
\((a^2-b^2-2bc-c^2)=(a^2-(b^2+2bc+c^2))=(a^2-(b+c)^2)=(a-(b+c))(a+(b+c))=(a+b-c)(a+b+c)\)
Ik ken het wel maar hier =(a-(b+c))(a+(b+c))=(a+b-c)(a+b+c) zat ik vast, ik denk dat ik heb door heb , dank u ...

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: [wiskunde] ontbinden

OK!

Maar dan ben je niet duidelijk met aangeven waar je probleem zit. In je eerste post laat je zien dat je a²-b² (het verschil van twee kwadraten) kent!

Reageer