Zie je door een telescoop zwartwit?

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Berichten: 35

Zie je door een telescoop zwartwit?

Hallo, ik zou nog een telescoop aanschaffen ik had eerder daarvoor een topic geopend.

Maar nu is het zover dat ik er echt één ga aanschaffen maar nu mijn vraag.

Is het zo dat als je door een telescoop kijkt dat je dan alleen in zwartwit ziet?

Want ik zie soms foto's en die zijn niet in kleur maar gewoon zwartwit, ik zou dat een beetje jammer vinden.

Mvg,

Niels

Berichten: 311

Re: Zie je door een telescoop zwartwit?

Door 'n telescoop zie je in kleur, net zoals bij een verrekijker. Let goed op met je aanschaf. Zeker niet een goedkoop model vanop ebay, die spiegels zijn niets waard. Informeer op astronomie-fora!! De voor en nadelen van spiegels of lenzen. De aangeraden minimum vergroting en lichtintensiteit. Het statief is minstens even belangrijk als de telescoop zelf.

Succes!
Only an optimist can see the nature of suffering

Berichten: 35

Re: Zie je door een telescoop zwartwit?

Bedankt voor jou reactie,

Ik dacht zelf aan deze telescoop: http://www.telescoop-expert.nl/95/bynostar...-telescoop.html

Het is niet zo'n dure telescoop maar het gaat me voornamlijk planeten te bekijken zoals jupitair, saturnus etc..

Nouja, ik dacht misschien dat je met een telescoop in de ruimte geen kleur kon zien, misschien een beetje een domme vraag hierboven, maargoed, Ik ben totaal onbekend met telescopen, ik heb er zelf nooit één gehad. Maar het gaat me dus echter niet alleen om de maan, ik zou juist andere planeten willen bekijken en gewoon de ruimte een beetje te verkennen.

Ik ben altijd al gefacsineerd geweest door de ruimte, ik lees dan ook altijd wetenschapsforum zonder dat ik een reactie achter laat.

Ik wou altijd al dolgraag iets met het heelal willen doen, iets met wetenschap. Maar helaas, ik deed er een te laag niveau voor omdat te behalen.

echter, heeft dit forum mij goed opweg geholpen, ik kom hier namelijk al 2 jaar ongeveer, voor ik me registreerde kwam ik hier altijd lezen:)

Mvg,

Niels.

Berichten: 311

Re: Zie je door een telescoop zwartwit?

Hoi! Het ziet er betrouwbaar uit! Maar misschien kun je ergens op voorhand naavragen of deze vergroting voor jou voldoende is?
Only an optimist can see the nature of suffering

Berichten: 1

Re: Zie je door een telescoop zwartwit?

hehe

was aan het rondkijken op mijn kot en zag het ook staan

ok

ik zie ik zie wat jij niet ziet

het is van plastic met een groene onderkant en er zitten witte rechthoekachtige dingen in,

wat is het?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Zie je door een telescoop zwartwit?

De kleuren van sterren kunnen rood, oranje, geel, wit en blauw zijn.

In die volgorde zijn ze steeds heter.

Let op, dat lenzen en spiegels (niet gecorrigeerde) kleurafwijkingen kunnen vertonen.

Dat heet chromatische aberatie. Dat leidt tot blauwe en rode randen.

Reageer