[natuurkunde] stelling van thevenin/norton

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

[natuurkunde] stelling van thevenin/norton

Hallo,

Voor labo Elecktriciteit moet ik volgend schema oplossen met de stelling van Thevenin en Norton

De stroom/spanning door weerstand 2 moet berekend worden met Thevenin. Ook de inwendige weerstand en de open klemspanning moeten bepaald worden.

De stroom en spanning door weerstand 3 moet berekend worden met Norton. Hier moet ook de inwendige weerstand en de kortsluitstroom berekend worden. E1= 7V, E2= 24V

Ik zit nogal in de problemen om te beginnen, ik dacht altijd dat je de te zoeken weerstand langs de buitenkant van de schakeling moest tekenen, maar hoe ik dat precies doe weet ik niet echt. Kan hier iemand mij helpen?

Dank
Bijlagen
thevenin.gif
thevenin.gif (10.21 KiB) 340 keer bekeken

Berichten: 582

Re: [natuurkunde] stelling van thevenin/norton

Ik veronderstel dat je het superpositie-principe al hebt gezien?

- Stel één van de bronnen gelijk aan nul (m.a.w. vervang ze door een kortsluiting), bereken de vervangweerstanden en bereken vervolgens de gewenste spanningsvallen/stromen.

- Stel dan de andere bron gelijk aan nul, bereken de vervangweerstanden en bereken de gewenste spanningsvallen/stromen.

- Combineer beide resultaten (spanningsvallen en stromen), rekening houdende met de polariteit van de resultaten.

Als het met bovenstaande informatie nog niet lukt, post dan eens waar je precies vastloopt...

Reageer