[elektriciteitsleer] probleem met formule

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[elektriciteitsleer] probleem met formule

Hoi, ik moet voor school een boekje door werken van electriciteitsleer. ik ben al over de helft alleen sommige vragen snap ik niet omdat ik daar de formule niet bij kan vinden. hier onder volgt de vraag

In een woning worden de volgende apparaten tijdens de aangegeven periode gebruikt gedurende een week. Hoeveel bedraagt de energie rekening, als de leverancier een tarief rekent van 0,12 € per kwh.

nu zet ik niet alle apparaten erbij want ik hoef alleen maar even hulp bij de formule. er zijn intotaal 8 apparaten met allemaal verschillend vermogen aangegeven in Watt, plus de gebruiksduur in uren.

nu is mijn vraag: moet ik nu eerst de aantal uren van die apparaten maal 0,12 doen en daarna het aantal wat omrekenen in kilowat en dat ook maar 0,12 doen en bij elkaar optellen. ik denk dat ik nu heel dom bezig ben hoor maar daarom vraag ik dit ook. :D

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [elektriciteitsleer] probleem met formule

Je hebt het vermogen, en de gebruiksduur. Reken het vermogen om naar kiloWatt (kW) en reken de gebruiksduur om naar uren (h). Vermenigvuldig de twee, en je hebt het aantal kiloWattuur (kWh): kiloWatt * uur = kiloWattuur.

Je weet ook nog eens hoeveel één kiloWattuur kost, dus de totale kosten zijn dan eenvoudig te vinden.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [elektriciteitsleer] probleem met formule

Hoi, ik moet voor school een boekje door werken van electriciteitsleer. ik ben al over de helft alleen sommige vragen snap ik niet omdat ik daar de formule niet bij kan vinden.


Dan "vertaal" je je gegevens niet goed.

Trek eens een uurtje uit voor onze [microcursus] systematisch rekenvragen oplossen
een tarief rekent van 0,12 € per kwh.

vermogen aangegeven in Watt,

de gebruiksduur in uren.
prijs = 0,12 €/kWh

vermogen = P = 100 W (bijvoorbeeld) = 0,1 kW

tijd = t = 3 h (bijvoorbeeld)

energie = E = ?? kWh

Kun je een formule vinden met een P, een t en een E ??
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 3

Re: [elektriciteitsleer] probleem met formule

oke bedankt ik heb het opgelost

Reageer