Springen naar inhoud

Fosfor maakt 5 bindingen?

• Log in om te kunnen reageren

Juul

Juul

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 oktober 2008 - 21:17

Hallo,

Ik mijn boek biochemie, ben ik een molecule tegengekomen waarbij fosfor 5 bindingen aangaat...
1 fosforatoom bindt er met 3 O--atomen en 1 O-Atoom...

Later ben ik dit ook tegengekomen bij de fosfolipiden, waarbij het 'onderste' koolstofatoom veresterd is met een fosfaat. (zie afbeelding)

Geplaatste afbeelding

Voor zover ik geleerd heb, probeert een atoom iso-elektrisch te zijn met het overeenkomend edelgas, dat op de buitenste schil 8 elektronen heeft. Atoom streeft dus naar de octetconfiguratie.
Dus kan het eigenlijk maar 4 bindingen aangaan (en zo quasi 8 elektronen hebben op buitenste schil)

Nu, Fosfor heeft 5 elektronen op buitenste schil d.w.z. 3 vrije en 2 gepaarde. Naar mijn mening gaat Fosfor dus 3 covalente bindingen aan en 1 datief-binding. Dit zijn 4 bindingen! Waar komt die 5de binding vandaan???

Julien

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Vladimir Lenin

Vladimir Lenin

• >250 berichten
  • 829 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 oktober 2008 - 23:54

Gewoon eventjes melden hoor maar ik krijg de afbeelding niet te zien. Dan maar op goed geluk, zou het niet kunnen, dat ťťn van de atomen zelf een datief-binding aangaat met het P-atoom. Aangezien ik de afbeelding niet te zien krijg, kan ik echter geen oordeel vellen, het is meer een gok.

edit: nu wel, blijkbaar een kleine bug in m'n browser, ik zoek het voor je uit.

Veranderd door Vladimir Lenin, 28 oktober 2008 - 23:55

"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."
--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8935 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 oktober 2008 - 00:52

Die regel zouden ze eigenlijk bij het vuilnis moeten zetten, ware het niet dat hij in eerste aanzet wel correct is. Er zijn echter maar een paar elementen waar hij echt voor klopt: C, N, O, F. Voor de andere elementen zijn er wel een of meer uitzonderingen te verzinnen.

Wat je in je achterhoofd moet houden is dat die andere elementen (bijvoorbeeld fosfor) veel meer electronen hebben dan alleen die paar in de buitenste schil, en ook die electronen kunnen meedoen in een binding. Het is voor die elementen dan ook mogelijk om meer electronen te betrekken in de bindingen. Zoals je hebt gezien kan fosfor er 5 aangaan. Op dezelfde manier zwavel 6 en chloor zelfs 7. Ze hebben dan niet de edelgasconfiguratie, maar het is gunstiger om extra electronen te delen (die gaan dan immers "tussen" de positief geladen kernen zitten en verminderen de afstoting daartussen) dan om per se de edelgasconfiguratie aan te nemen.

Het betreft dan ook een covalente binding, waarbij de binding verdeeld wordt over alle O-atomen, en de negatieve lading (-3) ook.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Juul

Juul

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 oktober 2008 - 10:57

Ik snap het,

Bedankt

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures