Springen naar inhoud

[natuurkunde]vraagstukjes elektrische energie

• Log in om te kunnen reageren

Poeli

Poeli

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 oktober 2008 - 08:54

Hallo,

Ik heb hier enkele vraagstukken van elecktriciteit (mbt van het elektrisch veld) waar ik niet goed aan uit kan.

1. Over welke afstand moet een elektron zich verplaatsen in een uniform elektrisch veld met een veldsterkte van 200 kV/m om een kinetische energie te verwerven van 3,8*10^-16 J?

Hier dacht ik eerst de snelheid te berekenen aangezien Ekin = (m*v≤)/2, maar dan zit ik vast omdat ik niet weet hoe ik die snelheid zou moeten berekenen...

2. Een condensator draagt een elektrische lading van 9,6nC bij een extern aangelegde potentiaalverschil van 120V. Bereken de capaciteit ervan en de erin opgeslagen elektrische energie.
Hier dacht ik deze formule te gebruiken: W = (C*U≤)/2, maar blijkbaar komt dit ook niet uit...

Dank u om te helpen!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44861 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 29 oktober 2008 - 09:07

1. Over welke afstand moet een elektron zich verplaatsen in een uniform elektrisch veld met een veldsterkte van 200 kV/m om een kinetische energie te verwerven van 3,8*10^-16 J?

Hier dacht ik eerst de snelheid te berekenen aangezien Ekin = (m*v≤)/2, maar dan zit ik vast omdat ik niet weet hoe ik die snelheid zou moeten berekenen...

parallelletje:

over welke afstand moet een kogel met een massa van 5 kg zich verplaatsen in het zwaartekrachtveld nabij het aardoppervlak om een kinetische energie te winnen van 200 J?

Hiervoor kun je Ĺmv≤ net zo min gebruiken. Maar je kunt wťl bedenken dat de kogel door een verlies aan zwaarte-energie Epot = mgh een zelfde hoeveelheid bewegingsenergie ervoor moet terugkrijgen. Ofwel, zoek het verlies aan potentiŽle elektrische energie van je lading.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Rov

Rov

• >1k berichten
  • 2242 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 oktober 2008 - 10:15

Voor 2 zie ik het probleem niet. Bereken de capaciteit via C = Q/ΔV en daarna de opgeslagen elektrische energie met LaTeX . Dat geldt voor een willekeurige condensator. Ik zie niet in waarom dit niet zou uitkomen.

Veranderd door Rov, 29 oktober 2008 - 10:15

Poeli

Poeli

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 oktober 2008 - 11:14

De 2e oefening is nu gelukt, dank u wel! Niet moeilijk eigenlijk.
Voor de eerste oefening, dus ik moet de totale energie en de potentiale energie berekenen en deze 2 van elkaar aftrekken?

Rov

Rov

• >1k berichten
  • 2242 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 oktober 2008 - 12:34

Die kan je niet berekenen, want je kent de beginvoorwaarden niet.
Je elektron begint op een plaats in het veld met een bepaalde potentiŽle energie. Het veld versnelt de lading en tijd later bevindt het zich iets verder in het veld. Jij wilt nu weten hoeveel afstand het elektron moet afleggen om 3,8*10-16J potentiŽle energie in kinetische energie om te zetten.
Oorspronkelijk heeft het elektron energie Ep.
Een tijdje later heeft het elektron energie E'p + Ek

De energie is behouden dus
Ep = E'p + Ek

Ep - E'p = Ek

ΔEp = Ek = 3,8*10-16J

Kan je nu verder?

Poeli

Poeli

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 oktober 2008 - 12:51

Hm, ik snap wel wat je bedoelt maar ik zie niet in welke formules ik daarvoor zou kunnen gebruiken. Toch bedankt!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures