Springen naar inhoud

Berekenen snelheid lucht

• Log in om te kunnen reageren

Quevi

Quevi

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 oktober 2008 - 12:05

hoi,

We willen berekenen hoe snel lucht ontsnapt uit een leidingsysteem.

De diameter van de leiding is 50mm. De druk is 0.35 bar en de omgevingstemperatuur is ongeveer 5 graden Celsius.

De opening (die gemaakt wordt om lucht te laten ontsnappen) is 15mm.

Hoe snel zal de lucht ontsnappen? (in kg/s of kg/min)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 29 oktober 2008 - 15:54

Omdat in dit geval de voorduk van 1.35 bar-abs minder dan 2 maal de achterdruk (~ 1 bar-abs) is gebruikt men gewoonlijk een formule voor non-choked stroming door een orifice, bijvoorbeeld formule (5) hier.

M= molmassa lucht = 28,9 kg/kmol
Z = 1 bij deze lage drukken
k = 1,4 voor lucht
C = ...... tja, neem maar 0,7

Let op je de juiste waarden en eenheden voor P, T, A, R gebruikt.
Hydrogen economy is a Hype.

Quevi

Quevi

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 oktober 2008 - 09:56

ok.

ik kom op 29kg/s... lijkt me wel heel veel... denk dat ik ergens iets niet goed geformuleerd heb

Stel dat ik nu een leiding heb van 20mm en het volume van het leidingnet is 0,060m³.

De druk in het leidingnet is 25BAR. De opening waar de lucht uit kan ontsnappen is 4m-³

Hoe lang zal het duren voordat de druk gedaald is naar 17BAR?

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 30 oktober 2008 - 18:25

ik kom op 29kg/s... lijkt me wel heel veel... denk dat ik ergens iets niet goed geformuleerd heb

Iets heb je inderdaad fout gedaan want dat is inderdaad veel te hoog. Heb je de juiste waardes voor A , P1 , P2 en T gebruikt?

De opening waar de lucht uit kan ontsnappen is 4m-³

Wat bedoel je hier?

Ik neem aan dat je met die 25 en 17 bar de overdruk bedoelt.

Bij zoveel voordruk en 1 bar-abs achterdruk heb je choked flow. Gebruik de tweede formule, met de juiste eenheden.

Je berekent in een spreadsheet bij 26 , 25 , 24 , 23 , 22 , 21 , 20 , 19 bar-abs voordruk het debiet en met het leidingvolume kun je daarna berekenen hoeveel tijd het kost om van 25 naar 25 bar-abs te gaan en hoeveel van 25 naar 24 bar-abs, etcetera. Alle tijden bij elkaar opgeteld is dan de totaaltijd om naar 17 bar overdruk (18 bar-abs) te dalen.
Hydrogen economy is a Hype.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures