Springen naar inhoud

[scheikunde]fluorescerende stof maken

• Log in om te kunnen reageren

bassje

bassje

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 oktober 2008 - 18:16

hoi

wij hebben dit jaar gekozen om ons profielwerkstuk te maken over fluorescentie
maar wij weten totaal niet hoe of wat we hebben wel wat achtergrond werk gedaan

maar nu moeten wij dan een fluoriserende stof maken maar weet iemand hoe??

(wij zitten in havo 5)
gr. bas

Veranderd door Jan van de Velde, 29 oktober 2008 - 18:41
emailadres verwijderd

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Vladimir Lenin

Vladimir Lenin

• >250 berichten
  • 829 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 oktober 2008 - 18:25

Waarom plaats je dit onderwerp hier? :D

Enfin, eventjes 3 minuten gezocht op google (klik voor resultaten)

en dit gevonden klik
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."
--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)

StrangeQuark

StrangeQuark

• >1k berichten
  • 4160 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 oktober 2008 - 18:32

Basje, lees even een klein beetje voordat je zomaar over het hele forum dingen plaatst. Snap je dat met bijna 400 duizend berichten op dit forum het ernstig onoverzichtelijk zou worden als iedereen zomaar dingen gaat plaatsen?

Wat jullie willen hoort thuis in het huiswerk forum en als je daar iets plaatst moet je je titel vooraf laten gaan door de vaknaam in blokhaken [natuurkunde]. De reden hiervoor is simpel, mensen die iets van natuurkunde afweten komen op je onderwerp af om je te helpen en de rest blijft weg. Scheelt tijd voor iedereen en vergroot de kans dat je vraag beantwoord wordt.

Ik zal het voor jullie doen.

Verder vroeg ik mij inhoudelijk af wat jullie precies wilde vertellen in jullie profielwerkstuk. Is alles over fluoricentie duidelijk? Het is een lastig onderwerp. Zeker de bronnen die Vladimir geeft zijn wellicht een beetje lastig. Als je wat preciesere vragen zou hebben, is de kans groter dat mensen je gerichter kunnen helpen.

Hoeveel tijd wil je eraan besteden, wat weet je al over fluoricentie, ga je het op een universiteit doen, of in je eigen scheikunde lab, hadden jullie zelf al een idee?
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Vladimir Lenin

Vladimir Lenin

• >250 berichten
  • 829 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 oktober 2008 - 18:34

Ik denk dat fluoriserende stoffen inderdaad niet het makkelijkste onderwerp is, maar aan de andere kant kies ik soms ook voor een moeilijkere weg die meer uitdaging biedt, bij mijn opdrachten voor de unief

to SQ: het is bassje, niet dat ik wil gaan muggeziften hoor :D

Veranderd door Vladimir Lenin, 29 oktober 2008 - 18:39

bassje

bassje

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 oktober 2008 - 18:43

Basje, lees even een klein beetje voordat je zomaar over het hele forum dingen plaatst. Snap je dat met bijna 400 duizend berichten op dit forum het ernstig onoverzichtelijk zou worden als iedereen zomaar dingen gaat plaatsen?

Wat jullie willen hoort thuis in het huiswerk forum en als je daar iets plaatst moet je je titel vooraf laten gaan door de vaknaam in blokhaken [natuurkunde]. De reden hiervoor is simpel, mensen die iets van natuurkunde afweten komen op je onderwerp af om je te helpen en de rest blijft weg. Scheelt tijd voor iedereen en vergroot de kans dat je vraag beantwoord wordt.

Ik zal het voor jullie doen.

Verder vroeg ik mij inhoudelijk af wat jullie precies wilde vertellen in jullie profielwerkstuk. Is alles over fluoricentie duidelijk? Het is een lastig onderwerp. Zeker de bronnen die Vladimir geeft zijn wellicht een beetje lastig. Als je wat preciesere vragen zou hebben, is de kans groter dat mensen je gerichter kunnen helpen.

Hoeveel tijd wil je eraan besteden, wat weet je al over fluoricentie, ga je het op een universiteit doen, of in je eigen scheikunde lab, hadden jullie zelf al een idee?

hoi

wij hebben als
Hoofdvraag:
Hoe werkt fluorescentie

Deelvragen:
Zijn er verschillen tussen een natuurlijke vorm en chemische vorm?
Welke verschillende soorten fluorescentie zijn er?
Waar mee worden fluorescentie allemaal gebruikt?
Wat Verschil tussen fluorescentie en fosforescentie ?
Kunnen we zelf fluorescentie maken?

maar wij moeten ook van onze begeleider kijken of wij zelf een fluoresceerde stof kan maken
bijv die licht sticks

dat je twee(of meerdere) stoffen bij elkaar doet en dat dan een licht reactie geeft.

en Vladimir we hebben dat al lang gevonden maar....

en wij kunnen naar een UNI maar dan moet ik natuurlijk wel weten welke en met wie

gr

StrangeQuark

StrangeQuark

• >1k berichten
  • 4160 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 oktober 2008 - 18:46

Sorry typo van mijn kant. Vergeet niet dat quantum conceptueel een mindfuck is, en zij in het laatste jaar van de middelbare school zitten. Het is een leuke uitdaging om fluoricentie te gaan begrijpen, en ik denk zeker dat we jullie dat kunnen uitleggen, maar onderschat niet dat het best lastig is.

Edit>>>>>>>>
We plaatste het bericht tegelijkertijd. Het klinkt allemaal als goede deelvragen. Zeker vraag 4 is best moeilijk. Zijn jullie daar al helemaal uit? Ik zal vanavond eens kijken of ik nog een reactie weet, maar nu zo niet 123.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Vladimir Lenin

Vladimir Lenin

• >250 berichten
  • 829 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 oktober 2008 - 18:49

Nou, ik snap niet wat dan nog het probleem is met de synthese van fluoriserende stoffen, de werkwijze staat er naar mijn idee voldoende in beschreven.

Verder het verschil tussen fluorescerende en fosforescerende stoffen is dat fluorescerende bij belichting fel terugstraalt, terwijl fosforescerende in het donker licht afgeven. Denk bijvoorbeeld aan een lichtgevende wijzerplaat van een horloge

StrangeQuark

StrangeQuark

• >1k berichten
  • 4160 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 oktober 2008 - 19:02

Nou, ik snap niet wat dan nog het probleem is met de synthese van fluoriserende stoffen, de werkwijze staat er naar mijn idee voldoende in beschreven.

Verder het verschil tussen fluorescerende en fosforescerende stoffen is dat fluorescerende bij belichting fel terugstraalt, terwijl fosforescerende in het donker licht afgeven. Denk bijvoorbeeld aan een lichtgevende wijzerplaat van een horloge

Ik weet niet hoe makkelijk zij op school aan die stoffen kunnen komen, dat is waarom ik eerst wilde weten hoe ver ze willen gaan. Verder is het probleem met fluoricentie niet om het samen te vatten in 2 regels, het probleem is om hier een a4tje van te maken met genoeg diepgang en duidelijk verhaal over quantum.

In een profielwerkstuk kan je toch moeilijk gaan zeggen dat fluoricerende stoffen andere kleuren licht uitstralen dan waarmee ze beschenen worden.

Vladimir Lenin

Vladimir Lenin

• >250 berichten
  • 829 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 oktober 2008 - 19:10

Dat is natuurlijk helemaal waar,

maar ik herhaal nogmaals, dat een moeilijk onderwerp ook eens een uitdaging vormt, stel dat je zo'n onderwerp zou nemen als bijvoorbeeld de Alkanen, kan je zonder moeite 20 A4-tjes volgschrijven, maar zelf heb je er weinig aan.

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8247 berichten
  • VIP

Geplaatst op 30 oktober 2008 - 10:05

Niet alleen chemicalien, maar ook eiwitten kunnen fluoresceren. Ik weet niet waar voor Bassje de voorkeur ligt om wat te maken. Echter als de voorkeur uit gaat naar biologische componenten dan wil ik je aanraden om eens naar GFP (green fluorescent protein) te kijken maar ook RFP en YFP. De persoon die GFP voor het eerst had gekloneerd heeft uiteindelijk dit jaar de nobel prijs ontvangen klik.
"Meep meep meep." Beaker

Vladimir Lenin

Vladimir Lenin

• >250 berichten
  • 829 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 november 2008 - 22:03

Tja, dan ga je natuurlijk al naar organische chemie, ik weet niet of er ook een verklaring gegeven moet worden, waarom die stof in tegenstelling tot anderen wel fluoresceren is?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures