[natuurkunde] kandelaar aan plafond

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 26

[natuurkunde] kandelaar aan plafond

Hallo allen,

Allereerst mijn complimenten voor de site, heerlijke oplossing voor dingen die we niet alleen op kunnen lossen.

Ik ben pas begonnen aan mijn duale opleiding HBO elektrotechniek en uiteraard hebben we ook basisvakken met o.a. natuurkunde. Ik ben bij de enelaatste vraag vastgelopen, ik vermoedt dat deze vrij eenvoudig is als ik de oplossing zie maar tot dusver heb ik gesleuteld zonder oplossing.

De vraag:

Aan 3 draden hangt een kandelaar, massa kandelaar 44 KG. Lengte draden, ieder 2 m. Hoogteverschil tussen kandelaar en plafond, 1,5 mtr (zie tekening)

Gevraagd: bereken de spankracht per draad.

ik heb allereerst de hoek berekend tussen de verticale y-as (1,5 mtr) en het draad (2 mtr), dit is 41,4 graden

De kracht die de kandelaar uitoefend => F=m*a =44*9,8= 431,2 N

Ik ben al bezig geweest met een vergelijking voor de x-as:

-> Fx= T1*sin(41,4) + T2*sin(41,4) + T3*sin(41,4)=0 (maar dit kan al niet kloppen aangezien de spanning overal gelijk is)

-> Fy= -T1*cos(41,4) + T2*cos(41,4) + T3 cos(41,4) - F = 0

maar jah, deze vergelijkingen mochten niet baten.

Wie kan me helpen??

Alvast bedankt
Bijlagen
Spankracht.JPG
Spankracht.JPG (7.04 KiB) 364 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [natuurkunde] kandelaar aan plafond

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: [natuurkunde] kandelaar aan plafond

Wat ik niet duidelijk in je probleembeschrijving terugvind: als ik de ophangpunten op het plafond met rechte lijnen verbindt, heb ik dan een gelijkzijdige driehoek?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 26

Re: [natuurkunde] kandelaar aan plafond

Ja, we mogen wer wel van uitgaan dat de draden evenveel van elkaar af staan ja, dus T1=T2=T3 (T = tense(spanning) btw) maar ik ga er van uit dat jij dat al weet :D

het antwoord in me boek is 190N maar ik kan het niet achterhalen :s

@phys, volgende keer zal ik het daar posten :P

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: [natuurkunde] kandelaar aan plafond

Ja, we mogen wer wel van uitgaan dat de draden evenveel van elkaar af staan ja, dus T1=T2=T3 (T = tense(spanning) btw) maar ik ga er van uit dat jij dat al weet
Waaruit zou ik dat moeten concluderen?

een draad moet dan 143,73 N verticaal opvangen.

Je berekent de hoek tussen elke draad en de verticaal als 41,4 graden.

dan krijgt elke draad 143,73 / cos(41,4) N te verwerken.

handiger nog, elke draad krijgt 2/1,5 zoveel kracht te verwerken als in de verticale toestand het geval zou zijn.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 26

Re: [natuurkunde] kandelaar aan plafond

ja dit is inderdaad de oplossing! :D die tussenstap van van verticaal miste ik eigenlijk

bedankt :D

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: [natuurkunde] kandelaar aan plafond

Blijft de vraag waarom je verwachtte dat ik "wel wist" dat de draden netjes verdeeld waren......
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 26

Re: [natuurkunde] kandelaar aan plafond

dat was gebaseerd op hetgeen dat tussen haakjes staat T = Tense = spanning

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: [natuurkunde] kandelaar aan plafond

dat is een potentiële misvatting: ik kan de draden ophangen aan allerlei punten van een cirkel op het plafond zódanig dat de hoek die de draden met de verticaal maken 41,4° zal zijn. Zolang de "driehoek" die de ophangpunten op het plafond vormen maar gelijkBENIG is. Toch wordt in alle andere gevallen dan een gelijkZIJDIGE driehoek de krachtenverdeling over de draden héél anders.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer