Mazouttank

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Mazouttank

beste mensen,

ik heb dit forum gevonden omdat ik op zoek ben naar een wiskundige oplossing. Voor jullie misschien eenvoudig, maar voor mij helemaal niet. Hier komt het :

ik heb net mijn huurwoning verlaten en moet weten hoeveel mazout er in de tank zit en zat. Enkele gegevens : mijn mazouttank heeft een potentiële inhoud van 5300 liter. Het is een cilinder met een hoogte van 1,50 m en een lengte van 3,50 m. Vermoedelijk is het dus een dubbelwandige, want als ik de inhoud uitreken kom ik aan meer da 5300 liter.

Er staat een meter bovenop die een schaal aangeeft van 0 tot 200 cm. Gezien de tank geen 200 cm hoog is, interpreteer ik dit als % van vulling (in hoogte).

Toen ik het huis introk gaf de meter aan : 50cm (ik vermoed dus dat hij voor 1/4 van de hoogte gevuld was. (is dus niet 25% van de mogelijke tankinhoud.) Bij mijn vertrek toonde hij 20 cm aan (of 1/10 van de hoogte).

Hoe bereken ik nu hoeveel liter initieel in de tank zat en hoeveel liter er nu in zit?

Wie kan mij helpen. Alvast super bedankt voor jullie antwoorden.

Ludde.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Mazouttank

De afleiding van een formule hiervoor is niet zo eenvoudig, maar misschien ben je hiermee al geholpen.

Zie onder andere hier (Engels) of hier (Nederlands) en hier (tabel) voor verdere uitleg/achtergrond.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer