[wiskunde] inverse

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gebruikersavatar
Berichten: 577

[wiskunde] inverse

Hallo,

ik vroeg mij af, wat voor "voorwaardes" heb je nodig voor een functie om het inverteerbaar te maken? (hiermee bedoel ik dat de inverse ervan bestaat)

Bedankt!
To invent something you need to see what everyone sees, do what everybody does and think that nobody has though of.

Berichten: 481

Re: [wiskunde] inverse

Injectief :D
Procrastination is like masturbation; it's all fun and games till you realize you just **** urself..

Correct me if I'm wrong.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [wiskunde] inverse

én surjectief. Oftewel: bijectief.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] inverse

Zoals je waarschijnlijk weet gaat een functie van een domein A naar een codomein B; we spreken van een bijectie als er een één-tot-één relatie is van A naar B, dat wil zeggen dat met elk element uit A precies een uit B overeenstemt en omgekeerd. Dit is precies de term bijectief van hierboven, waaraan voldaan is als de functie surjectief is (alle elementen uit het codomein worden bereikt) en injectief is (gelijke beelden hebben gelijke argumenten).
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 577

Re: [wiskunde] inverse

Dus alleen bijectieve functies hebben een inverse?
To invent something you need to see what everyone sees, do what everybody does and think that nobody has though of.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] inverse

Inderdaad: het is een nodige en voldoende voorwaarde voor het bestaan van de inverse functie.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 577

Re: [wiskunde] inverse

Okay bedankt! =) Jullie zijn echt geweldig!
To invent something you need to see what everyone sees, do what everybody does and think that nobody has though of.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] inverse

Je merkt aan hier wel aan hoe belangrijk domein en codomein zijn bij een functie, in het bijzonder wanneer het gaat over (het bestaan van) de inverse functie.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: [wiskunde] inverse

Inderdaad: het is een nodige en voldoende voorwaarde voor het bestaan van de inverse functie.
Is dit equivalent met bewijzen dat g°f de identiteit op A is en f°g de identiteit op B is als de functie domein A heeft en codomein B?

Hoe bewijs je dit? Ik vermoed dat de bijectiviteit er voor iets tussen zit en dat die identiteiten de welgedefinieerdheid van de inverse functie vastleggen, maar ik zie niet in hoe ik dit inzicht kan vertalen naar de taal wiskunde...

Dank!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] inverse

Welke functie bedoel je met "de functie" als je het over f en g hebt?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: [wiskunde] inverse

Een lineaire functie, denk ik.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] inverse

Dan ben je me helemaal kwijt... Wat is nu eigenlijk je vraag?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [wiskunde] inverse

Je zegt niet wat f en g zijn, maar ik begrijp wat je bedoelt. Stel f:A>B is een functie. Aantonen dat g o f de identiteit is (voor een of andere functie g), is aantonen dat f linksinverteerbaar is (met linksinverse g). Aantonen dat f o h de identiteit is, is aantonen dat f rechtsinverteerbaar is (met rechtsinverse h). Als f links- én rechtsinverteerbaar (met inverse g=h) is, is f inverteerbaar, en inverteerbaar is equivalent met bijectief.

rechtsinverteerbaar <=> surjectief

linksinverteerbaar <=> injectief

rechts- en linksinverteerbaar <=> surjectief en injetief <=> bijectief.

De bewijzen hiervan zijn allemaal vrij eenvoudig, dat wil zeggen direct uit de definities.

\\edit: zie ook je eigen topic.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: [wiskunde] inverse

Sorry voor de onduidelijkheid ](*,)

Dus:

gegeven: f,g lineaire functies

T.B. f: A :eusa_whistle: B is een bijectie als en slechts als er een afbeelding g bestaat B ](*,) A zodat g°f de identiteit op A is en f°g de identiteit op B is. g is dan f-1
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [wiskunde] inverse

Lineariteit heeft hier niets mee te maken (het geldt voor willekeurige functies). Zie mijn bericht hierboven.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Reageer