Waterval capaciteit berekenen?

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 5

Waterval capaciteit berekenen?

Voor een decorstuk waar een waterval ingebouwt moet worden ben ik op zoek naar een pomp met de juiste capaciteit, na flink wat zoeken op internet heb ik wel een formule gevonden edoch tot een uitkomst ben ik nog niet gekomen.

Ik hoop dat er hier iemand is die mij kan helpen dit vraagstukje op te lossen! wellicht heeft iemand een formule die wel werkt.

Het gaat om een 1000 literbak waaruit het water 2 meter omhoog gepompt word.

Vervolgens valt het dezelfde afstand recht naar beneden om weer opgepomt te worden... etc etc

De bekende gegevens zijn,

Opvoerhoogte water 2 meter

Val hoogte: 2 meter

Waterval breedte: 1,50 Meter

En zoals gezegt de capaciteit van de watertank die we hebben is 1000 liter

Nu is de vraag wat voor pompcapaciteit nodig zou zijn om de waterval met een flinke stroom te laten lopen....

Hopend dat iemand mij kan helpen met dit vraagstuk!

Een creatieve groet,

Thijs

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Waterval capaciteit berekenen?

Nu is de vraag wat voor pompcapaciteit nodig zou zijn om de waterval met een flinke stroom te laten lopen....


Kun je "een flinke stroom" eens weergeven in getallen, bijvoorbeeld liter per seconde of iets dergelijks?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 5

Re: Waterval capaciteit berekenen?

Kun je "een flinke stroom" eens weergeven in getallen, bijvoorbeeld liter per seconde of iets dergelijks?
Ik zal mijn best doen!

Het moet gaan om een gordijn van water, niet een zacht kabbelend klaterend watervalletje, hoeveel liter dat is durf ik niet te zeggen....

Bovenaan de waterval zit een bak welke dient als overloop naar de waterval en er moet (denk ik) over de gehele breedte van de waterval (1.50m) een contstante overstroom* van 2 cm zijn opdat het gordijn water een vergelijkbare dikte heeft.

*Als dat al een woord is en zo ja van toepassing is hier)

T.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Waterval capaciteit berekenen?

Die 2 cm dikte kun je volgens mij gevoeglijk vergeten, daar is (nattevingerwerk)geen pompen aan. De overloopsnelheid wordt dan bovendien zó groot dat het eerder wegspuit dan valt. Verder begrijp ik dat het om een decorstuk gaat. Onder een decorstuk versta ik iets dat niet stoort. Een waterval zoals jij die in nu gedachten hebt maakt volgens mij een pokkenherrie nog nooit gebeurd.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 5

Re: Waterval capaciteit berekenen?

Die 2 cm dikte kun je volgens mij gevoeglijk vergeten, daar is (nattevingerwerk)geen pompen aan. De overloopsnelheid wordt dan bovendien zó groot dat het eerder wegspuit dan valt. Verder begrijp ik dat het om een decorstuk gaat. Onder een decorstuk versta ik iets dat niet stoort. Een waterval zoals jij die in nu gedachten hebt maakt volgens mij een pokkenherrie nog nooit gebeurd.
Kijk dan was het toch al een goed besluit het vraagstuk hier te posten!

Ikzelf heb geen verstand van stromingsleren en dergelijke, en wel, als 2 cm teveel is zoals je zegt dan schalen we de bende gewoon een beetje terug! Als de dikte nu 1 cm zou zijn, wordt het dan realistischer? zowel qua waterhoeveelheid die valt als voor de totaal hoeveelheid water die nodig is om rond te pompen?

Fijn dat je mee wil denken trouwens!!

Qua lawaai, ik neem aan dat je doelt op het klaterende water? of beter gezegt, bulderend in het geval van 2cm overloop?

Ik hoopte namelijk dat dat niet heel veel zou uitmaken daar het decorstuk niet gebruikt wordt op het podium maar buiten in een straattheatervoorstelling en er flink harde muziek achter gedraait word.

Wedermaal echter, het is allemaal uitproberen en uitvinden voor me dus wellicht schat ik nu de pokkenherrie waar op gedoelt wordt verkeerd in, en zo ja hoor ik dat graag natuurlijk :D

T.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Waterval capaciteit berekenen?

@meesterbos

Gebruik de Francis formule zoals ik enkele maanden geleden in dit topic geschreven heb.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 5

Re: Waterval capaciteit berekenen?

Super! eens kijken waar ik dan op uitkom!

Dat zou worden uitgaande van 1.5 m breedte en een overloophoogte van 1 cm

Q = 6612 * L * H 1,5

Q = debiet, in m3/uur

L = lengte, in meter, van de overlooprand (1.50)

H 1.5 = overloophoogte, meter (uitgaande van 1 centimeter = 0,01)

6612 x 1,50 x 0,0015 = 14,87 m3/uur

Ben ik correct in deze berekening?

T.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Waterval capaciteit berekenen?

Niet helemaal.

Die H 1,5 zoals jij het noemt is H1,5 oftewel H tot de macht 1,5

Als je het goed uitrekent vindt je dan dat Q = 9,9 m3/uur.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 5

Re: Waterval capaciteit berekenen?

Juist! dat scheelt toch bijna de helft weer!!

En dit getal valt zeker binnen de grenzen van wat de pomp die ik op het oog had aankan!

Bij deze heel erg bedankt aan allen voor de hulp en de broodnodige informatie!!

En ik zal zodra het geheel werkend is hier nog wel een linkje met fimpje neerzetten met het uiteindelijke resultaat!

Met een groet!

Thijs

Berichten: 21

Re: Waterval capaciteit berekenen?

Klein idee: Als je een afsluiter (kraan of regelklepje) plaatst achter de pomp kun je het debiet regelen zodat je precies de gewenste hoeveelheid water krijgt.

Reageer