Springen naar inhoud

[scheikunde] redox permanganaat en ethanol

• Log in om te kunnen reageren

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44872 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 29 oktober 2008 - 22:10

Ik probeerde iemand te helpen, maar heel het redoxverhaal is te ver weggezakt. :D

Je hebt in een proef als oxidator en aangezuurde oplossing van kaliumpermanganaat gebruikt.
a) schrijf met behulp van BINAS de halfreactie hiervan op

De halfreactie van de reductor ethanol tot ethanal is
C2H5OH --> C2H4O + 2H+ + 2e-
b) geef de totale reactievergelijking van de proef

Bij a) loop ik vast (en dus lukt b) ook niet) . Ik zie in BINAS verscheidene halfreacties met het permanganaation staan, maar niet een die me tegelijkertijd een evenwicht geeft in H+ en e- met die ethanolreactie. Zit het geheim in dat woordje "aangezuurde"? Zo ja, hoe?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 30 oktober 2008 - 12:33

Permanganaat oxideert inderdaad anders in een zure dan in een basiche omgeving.

Ik heb geen Binas, maar bijvoorbeeld deze tabel geeft de gewenste halfreactie bij een Eo van +1.49 V

Veranderd door Fred F., 30 oktober 2008 - 12:35

Hydrogen economy is a Hype.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8935 berichten
  • VIP

Geplaatst op 30 oktober 2008 - 16:28

Jan, het is niet zo dat zowel H+ als e- in evenwicht moeten zijn met de ethanol/ethanal halfreactie. Voor de totaalreactie is het slechts belangrijk dat de hoeveelheid electronen die bij beide halfreacties betrokken zijn aan elkaar gelijk worden gesteld. Het kan dan zijn dat de H+ ionen tegen elkaar wegvallen, maar dat hoeft niet - in dat geval wordt er H+ verbruikt of gevormd bij de reactie.

De toevoeging "in zuur milieu" betekent dat je de halfreactie mag kiezen waarbij veel H+ ionen benodigd zijn. Zoals Fred aangaf is dat de reactie met E0 van +1.49 V. In de Binas-tabel staat die bijna bovenaan. De andere halfreacties gelden voor neutraal en basisch milieu, als ik me niet vergis (heb hier geen Binas bij de hand).

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44872 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 30 oktober 2008 - 18:33

helemaal duidelijk, dank je. b) is nu een koud kunstje.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

1 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 1 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures