Springen naar inhoud

[fysica] Kreukelzone van een auto


  • Log in om te kunnen reageren

#1

dritje

    dritje


  • >25 berichten
  • 84 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 oktober 2008 - 11:37

De opdracht is: Bereken die lengte van de kreukelzone met behulp van het verband tussen de netto-arbeid en de kinetische energie (W=Ekin).

Ik heb al:
W= F.X en Ekin= 1/2 m.v˛
F=8169,231N ; m=1200kg en v=17,7m/s
Ik heb enkel X(afstand) niet als gegeven.
Dit kan ik wel berekenen en dan kom ik 23m uit.
Maar dit is de afstand.
Hoe kan je dan uit dit allemaal de lengte van de kreukelzone berekenen?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

thermo1945

    thermo1945


  • >1k berichten
  • 3112 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 30 oktober 2008 - 16:29

De opdracht is: Bereken die lengte van de kreukelzone met behulp van het verband tussen de netto-arbeid en de kinetische energie (W=Ekin).
--- Ik heb enkel X(afstand) niet als gegeven. Dit kan ik wel berekenen en dan kom ik 23m uit. Maar dit is de afstand. Hoe kan je dan uit dit allemaal de lengte van de kreukelzone berekenen?

Zou de berekende lengte niet de kreukelzone kunnen zijn?
Zou de orde van grootte wellicht fout berekend zijn?
Drie significante cijfers.

#3

Marko

    Marko


  • >5k berichten
  • 8937 berichten
  • VIP

Geplaatst op 30 oktober 2008 - 16:52

Waar komen die waardes voor snelheid en kracht vandaan?

Cetero censeo Senseo non esse bibendum


#4

Phys

    Phys


  • >5k berichten
  • 7556 berichten
  • VIP

Geplaatst op 30 oktober 2008 - 18:06

Ik neem aan dat die gegeven zijn:

F=8169,231N ; m=1200kg en v=17,7m/s
Ik heb enkel X(afstand) niet als gegeven.

Never express yourself more clearly than you think.
- Niels Bohr -

#5

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44889 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 30 oktober 2008 - 18:40

En met deze gegevens is die 23 m correct. Dat is in alle geval de lengte van de remweg, of zo je wil de lengte van de kreukelzone bij een frontale botsing met 17,7 m/s. Een kreukelzone die een gemiddelde kracht van 8169 N levert is dan ook volslagen ongeschikt als kreukelzone.

Foutje in de opgave?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#6

dritje

    dritje


  • >25 berichten
  • 84 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 oktober 2008 - 18:41

Die gegevens heb ik al in voorgaande oefeningen berekend.
Maar volgens mij heb ik daar al een grote fout gemaakt.
Als je de tijd van iets moet opnemen en die tijd is 3.6s en ze vermelden er bij dat het 30 keer vertraagd is, moet je die 3.6 dan delen door 30 voor de juiste tijd te bekomen of doe je dat anders?

#7

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44889 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 30 oktober 2008 - 18:42

dan gaat alles 30 x zo snel in het echt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#8

dritje

    dritje


  • >25 berichten
  • 84 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 oktober 2008 - 20:10

dan gaat alles 30 x zo snel in het echt.


dus 2.6s/30s = 0,087 s in het echt?

#9

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44889 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 30 oktober 2008 - 20:27

hierboven had je het nog over 3,6 s.

Heb je vaker dit soort denkproblemen? Maak dan eens je eigen sommetje met eenvoudige getallen. Gebruik getallen als 2, 3, 6, 12, 24: Deelsommetjes met dat soort getalletjes komen namelijk ook altijd uit op hele getallen, zo blijft het overzichtelijk. Werkt vaak uiterst verhelderend.

Als je de tijd van iets moet opnemen en die tijd is 6 s en ze vermelden er bij dat het 3 keer vertraagd is,


jij kijkt (stel het je voor) zes seconden lang naar een filmpje waarbij je poepietraag een tennisser een bal ziet opgooien, tergend traag zijn racket ziet uithalen, en je ziet een bal langzaam van het scherm kruipen

moet je die 6 dan delen door 3 voor de juiste tijd te bekomen of doe je dat anders?

dus ja, als je dat filmpje op werkelijke snelheid afspeelt zal dat een stuk flitsender gaan én dus korter duren. De enigen manier om aan een kortere (werkelijke) tijd te komen is door die 6 s te delen door die vertragingsctor 3.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures