[fysica] Kreukelzone van een auto

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 84

[fysica] Kreukelzone van een auto

De opdracht is: Bereken die lengte van de kreukelzone met behulp van het verband tussen de netto-arbeid en de kinetische energie (W=Ekin).

Ik heb al:

W= F.X en Ekin= 1/2 m.v²

F=8169,231N ; m=1200kg en v=17,7m/s

Ik heb enkel X(afstand) niet als gegeven.

Dit kan ik wel berekenen en dan kom ik 23m uit.

Maar dit is de afstand.

Hoe kan je dan uit dit allemaal de lengte van de kreukelzone berekenen?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: [fysica] Kreukelzone van een auto

dritje schreef:De opdracht is: Bereken die lengte van de kreukelzone met behulp van het verband tussen de netto-arbeid en de kinetische energie (W=Ekin).

--- Ik heb enkel X(afstand) niet als gegeven. Dit kan ik wel berekenen en dan kom ik 23m uit. Maar dit is de afstand. Hoe kan je dan uit dit allemaal de lengte van de kreukelzone berekenen?
Zou de berekende lengte niet de kreukelzone kunnen zijn?

Zou de orde van grootte wellicht fout berekend zijn?

Drie significante cijfers.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: [fysica] Kreukelzone van een auto

Waar komen die waardes voor snelheid en kracht vandaan?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [fysica] Kreukelzone van een auto

Ik neem aan dat die gegeven zijn:
dritje schreef:F=8169,231N ; m=1200kg en v=17,7m/s

Ik heb enkel X(afstand) niet als gegeven.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [fysica] Kreukelzone van een auto

En met deze gegevens is die 23 m correct. Dat is in alle geval de lengte van de remweg, of zo je wil de lengte van de kreukelzone bij een frontale botsing met 17,7 m/s. Een kreukelzone die een gemiddelde kracht van 8169 N levert is dan ook volslagen ongeschikt als kreukelzone.

Foutje in de opgave?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 84

Re: [fysica] Kreukelzone van een auto

Die gegevens heb ik al in voorgaande oefeningen berekend.

Maar volgens mij heb ik daar al een grote fout gemaakt.

Als je de tijd van iets moet opnemen en die tijd is 3.6s en ze vermelden er bij dat het 30 keer vertraagd is, moet je die 3.6 dan delen door 30 voor de juiste tijd te bekomen of doe je dat anders?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [fysica] Kreukelzone van een auto

dan gaat alles 30 x zo snel in het echt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 84

Re: [fysica] Kreukelzone van een auto

dan gaat alles 30 x zo snel in het echt.


dus 2.6s/30s = 0,087 s in het echt?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [fysica] Kreukelzone van een auto

hierboven had je het nog over 3,6 s.

Heb je vaker dit soort denkproblemen? Maak dan eens je eigen sommetje met eenvoudige getallen. Gebruik getallen als 2, 3, 6, 12, 24: Deelsommetjes met dat soort getalletjes komen namelijk ook altijd uit op hele getallen, zo blijft het overzichtelijk. Werkt vaak uiterst verhelderend.
Als je de tijd van iets moet opnemen en die tijd is 6 s en ze vermelden er bij dat het 3 keer vertraagd is,


jij kijkt (stel het je voor) zes seconden lang naar een filmpje waarbij je poepietraag een tennisser een bal ziet opgooien, tergend traag zijn racket ziet uithalen, en je ziet een bal langzaam van het scherm kruipen
moet je die 6 dan delen door 3 voor de juiste tijd te bekomen of doe je dat anders?
dus ja, als je dat filmpje op werkelijke snelheid afspeelt zal dat een stuk flitsender gaan én dus korter duren. De enigen manier om aan een kortere (werkelijke) tijd te komen is door die 6 s te delen door die vertragingsctor 3.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer