[wiskunde] tekenverloop cosinusfunctie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 84

[wiskunde] tekenverloop cosinusfunctie

Ik heb de volgende functie:

f: R -> R : x -> Cos((Pi/3) -x)

Hieruit kan ik afleiden dat de periode gelijk is aan 2Pi

en X = - (pi/6) + k*pi

Ik heb hieronder een tekenverloop getekent zoals het in onze cursus is uitgewerkt. Mijn vraag is hoe men aan die waarde komt ?

Ik snap het verband wel tussen de getallen in elke kolom. Maar eerst maakt met een sprong van pi, en dan weer niet?
Bijlagen
tekenverloop.png
tekenverloop.png (6.97 KiB) 490 keer bekeken

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: [wiskunde] tekenverloop cosinusfunctie

Brambe schreef:Ik heb de volgende functie:

f: R -> R : x -> Cos((Pi/3) -x)

Hieruit kan ik afleiden dat de periode gelijk is aan 2Pi

en X = - (pi/6) + k*pi

Ik heb hieronder een tekenverloop getekent zoals het in onze cursus is uitgewerkt. Mijn vraag is hoe men aan die waarde komt ?

Ik snap het verband wel tussen de getallen in elke kolom. Maar eerst maakt met een sprong van pi, en dan weer niet?
"en X = - (pi/6) + k*pi" Hoe kom je hieraan?

Verder is je vraag ietwat onduidelijk, kan je een vb uit die tabel geven.

Berichten: 84

Re: [wiskunde] tekenverloop cosinusfunctie

Safe schreef:"en X = - (pi/6) + k*pi" Hoe kom je hieraan?

Verder is je vraag ietwat onduidelijk, kan je een vb uit die tabel geven.
Als je Cos((Pi/3) -x) gelijk stelt aan 0 kan je x daaruit halen. Zo staat het in de cursus.

Mijn vraag is: Als me in een oefening vraagt het tekenverloop op te stellen, hoe weet men welke waarden in het tekenverloop komen. Waar begint men en eindigt men?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] tekenverloop cosinusfunctie

Je maakt het tekenverloop over een volledige periode (dus een interval van lengte 2pi).

De tussenliggende waarden die je nog in je tabel opneemt, zijn precies de nulpunten.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 84

Re: [wiskunde] tekenverloop cosinusfunctie

Merci :D

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] tekenverloop cosinusfunctie

Zie je ook in waarom dat logisch is?

Meer dan één periode voorstellen hoeft niet, want de periode herhaalt zich toch.

Meer dan de nulpunten voorstellen hoeft niet, want een continue functie op heel :D kan alleen daar van teken veranderen.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: [wiskunde] tekenverloop cosinusfunctie

Brambe schreef:Als je Cos((Pi/3) -x) gelijk stelt aan 0 kan je x daaruit halen. Zo staat het in de cursus.

Mijn vraag is: Als me in een oefening vraagt het tekenverloop op te stellen, hoe weet men welke waarden in het tekenverloop komen. Waar begint men en eindigt men?
Dat vermoedde ik al. Maar als je dit nu ook netjes had opgeschreven, was het verband met de tabel (misschien) kristalhelder geweest.

Reageer