Drukverlies in slang kleiner bij groter wordende tegendruk

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 166

Drukverlies in slang kleiner bij groter wordende tegendruk

Na metingen te hebben verricht op een compressor aangesloten op een variërende tegendruk en een aantal formules te hebben toegepast, zijn we erachter gekomen dat het drukverlies in de slang (tussen de compressor en de tegendruk) kleiner wordt, als de tegendruk groter wordt. Nu zochten wij naar een verklaring, maar we kwamen niet op een duidelijk antwoord.

Dus kan iemand verklaren waardoor het drukverlies in een slang kleiner wordt als de druk groter wordt?
Op 2 oktober 2005 schreef Quyxz het volgende:

Hartstikke bedankt dat je me wilde helpen! Maar ik was ff dom en dacht niet aan Wikipedia.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Drukverlies in slang kleiner bij groter wordende tegendruk

Bij een hogere druk zitten de gas moleculen dichter bij elkaar waardoor het doorgeven van energie, momentum en snelheid makkelijker is? De gas moleculen blijven dus langer energetisch omdat meer energie aan elkaar wordt doorgegeven dan aan de wand omdat the mean free path kleiner is? :D

Klinkt dat logisch?
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Drukverlies in slang kleiner bij groter wordende tegendruk

Simpeler gezegd: hogere druk betekent hogere gasdichtheid en daardoor lagere gassnelheid voor een gegeven debiet.

Leidingdrukval is evenredig met dichtheid maal snelheid in het kwadraat, dus hogere druk geeft lagere drukval.

Als het een centrifugaalcompressor is dan zal bovendien het debiet afnemen als de tegendruk toeneemt want zo'n compressor opereert volgens een Q-H curve.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 166

Re: Drukverlies in slang kleiner bij groter wordende tegendruk

Bedankt mensen, ik heb het nu zo omschreven:
In deze grafiek is duidelijk te zien dat het rendement groter wordt als de tegendruk groter wordt. Dit kan zo verklaard worden: Als de druk in de slang groter wordt, wordt de dichtheid van het gas groter. Daardoor wordt de snelheid van de stroming van het gas kleiner. (ρ1A1v1 = ρ2A2v2) Dat leidt ertoe dat het debiet groter wordt (Q=Av) En dat leidt er weer toe dat het drukverlies kleiner wordt. Samengevat:

p groter --> ρ groter --> v kleiner --> Q kleiner --> Δp kleiner
Dit klopt wel denk ik? :D
Op 2 oktober 2005 schreef Quyxz het volgende:

Hartstikke bedankt dat je me wilde helpen! Maar ik was ff dom en dacht niet aan Wikipedia.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Drukverlies in slang kleiner bij groter wordende tegendruk

....Dat leidt ertoe dat het debiet groter wordt (Q=Av)
Nee, volumedebiet wordt kleiner.
En dat leidt er weer toe dat het drukverlies kleiner wordt.
Een lager debiet bij dezelfde druk geeft altijd een lagere drukval maar in dit geval neemt het volumedebiet af door een hogere druk. In feite wordt het drukverlies kleiner omdat, ofschoon de dichtheid toeneemt, de snelheid afneemt en drukval is evenredig met dichtheid maal snelheid in het kwadraat. De afname in snelheid heeft meer invloed dan de toename in dichtheid.

Dit begint op een schoolopdracht te lijken. Je zou ook moeten weten wat voor soort compressor het was want zoals ik al eerder schreef: centrifugaalcompressors hebben een Q-H curve doet ook nog invloed heeft op het volumedebiet en dus op het drukverlies.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 166

Re: Drukverlies in slang kleiner bij groter wordende tegendruk

Het is gewoon een compressor met een zuigerpompje erin

Verder zie ik inderdaad dat ik per ongeluk groter debiet heb opgeschreven ipv kleiner debiet.

In de laatste regel heb ik het wel goed opgeschreven.

Bedankt voor je hulp
Op 2 oktober 2005 schreef Quyxz het volgende:

Hartstikke bedankt dat je me wilde helpen! Maar ik was ff dom en dacht niet aan Wikipedia.

Reageer