Springen naar inhoud

tijdens tandenpoetsen trillend beeldscherm

• Log in om te kunnen reageren

Hallo1979

Hallo1979

• >1k berichten
  • 1172 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 mei 2005 - 16:36

ik had vandaag een bizarre ervaring. ik heb een elektronische tandenborstel en ik was vrolijk aant poetsen en tijdens het poetsen keek ik naar het scherm van mn computer en het scherm trilde? heel vaag als ik de borstel stil hield op een kies trilde het beeld met de trillingen mee, maar de rest: de omgeving en de monitor zelf trilde niet weet iemand hoe dit zit???
"If you wish to make an apple pie truly from scratch, you must first invent
the universe." -- Carl Sagan (US physicist and astronomer,1934-1999)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

wasbeer

wasbeer

• >100 berichten
  • 226 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 mei 2005 - 18:12

Is het een monitor met beeldbuis?
Je tandenborstel strooit een magnetisch veld in het rond. De buis is daar gevoelig voor. Hij werkt ongeveer hetzelfde als het demagnetiseer(of: degauss)-circuit in de monitor.
Als je de borstel plotseling uitschakelt vlak bij de buis, kan de buis blijvend kleurfouten vertonen. Totdat je hem opnieuw demagnetiseert, bijvoorbeeld door de monitor uit en weer aan te zetten.

Hallo1979

Hallo1979

• >1k berichten
  • 1172 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 mei 2005 - 18:32

nee ja ik houd hem niet dicht bij de beeldbuis,maar het feit dat hij in mn mond zit en trilt op ca 1 m van de beeldbuis

Bas

Bas

• >250 berichten
  • 824 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 mei 2005 - 20:34

Je beeldscherm heeft een bepaalde verversingssnelheid (meestal zo'n 80 Hz) en dit is normaal gesproken te snel voor je ogen om dat te merken (je ziet geen trillingen). Als je hoofd, en dus ook je ogen, nu ook gaan trillen dan ontstaat er een soort interferentie tussen de trillingssnelheid van het beeld op je monitor en de snelheid waarmee je ogen trillen. Als deze snelheden dicht bij elkaar liggen dan valt de trilling van het beeld op je monitor je opeens wel op.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Math

Math

• >1k berichten
  • 1460 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 mei 2005 - 20:38

Je beeldscherm heeft een bepaalde verversingssnelheid (meestal zo'n 80 Hz) en dit is normaal gesproken te snel voor je ogen om dat te merken (je ziet geen trillingen). Als je hoofd, en dus ook je ogen, nu ook gaan trillen dan ontstaat er een soort interferentie tussen de trillingssnelheid van het beeld op je monitor en de snelheid waarmee je ogen trillen. Als deze snelheden dicht bij elkaar liggen dan valt de trilling van het beeld op je monitor je opeens wel op.

Je bedoelt dus hetzelfde verschijnsel als wanneer je met een videocamera naar een televisie met beeldbuis gaat kijken? Dan zie je ook strepen.
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

Elmo

Elmo

• >1k berichten
  • 3437 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 mei 2005 - 20:40

Inderdaad: het is een stroboscopisch effect.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Bas

Bas

• >250 berichten
  • 824 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 mei 2005 - 20:41

Ja, zoiets. Alleen zie je nu een constante trilling die het verschil is tussen de trilling van het beeld en die van je ogen.

Daan Hoffmans

Daan Hoffmans

• 0 - 25 berichten
  • 23 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 mei 2005 - 10:23

Hetzelfde effect zie je bij LED displays van bijvoorbeeld radiowekkers. Knipperen deze dingen ook dan (bijv. doordat ze gevoed worden met wisselspanning?)

M. Mulder

M. Mulder

• >100 berichten
  • 118 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 mei 2005 - 10:30

Het gebeurd idd ook bij display's met LED (wekkers).
Probeer het zelf maar eens om er naar te kijken en daarbij de letter RRRRRRRRR achter elkaar te "zeggen"

Mrtn

Mrtn

• >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 mei 2005 - 12:53

Ik denk dat je ogen in zijn geheel trillen en dat het geen relatie heeft met magnetische velden of refresh-rates van beeldschermen. De trilling van de borstel breng je over op je kaakbot en die geleidt het verder.
Dat lijkt me de meest logiste verklaring.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

Bas

Bas

• >250 berichten
  • 824 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 mei 2005 - 14:50

Maar hij zei immers dat alleen het BEELD trilde en niet de monitor zelf. Dus wel de refresh rate... :shock:

Hallo1979

Hallo1979

• >1k berichten
  • 1172 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 mei 2005 - 22:45

ja voor de rest lijkt alles stil te staan. je hersenen corrigeren ervoor zeg maar. ik zou het eens doen het is een grappige ervaring en heb je geen electrische borstel steek een mobile telefoon in je mond en laat hem trillen!

chablis

chablis

• >250 berichten
  • 420 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 mei 2005 - 14:20

Hetzelfde effect zie je bij LED displays van bijvoorbeeld radiowekkers. Knipperen deze dingen ook dan (bijv. doordat ze gevoed worden met wisselspanning?)

Dat komt niet zozeer van voeding door wisselspanning, maar omdat de diverse digits gemultiplext worden aangestuurd. Ze staan dus eigenlijk parallel, maar worden ťťn voor ťťn (als een looplicht)) aangestuurd.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures