Profielwerkstuk! bruggen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 5

Profielwerkstuk! bruggen

Hallo iedereen,

Voor ons profielwerkstuk gaan wij twee bruggen bouwen, om precies te zijn een glasvezelen en een houten (mdf of multiplex) boogbrug. Maar jammer genoeg is onze natuurkundeboek (natuurkunde overal) niet goed genoeg en dus zijn wij op deze forum terechtgekomen. We hebben al veel research gedaan naar boogbruggen, maar er zijn toch dingen die we precies willen weten.

Hoe kunnen we de sterkste boog berekenen, is hiervoor een formule voor? Het enige wat we gevonden hebben zijn de vergelijkingen van Bresse (http://www.berekeningvanconstructies.be/2_338.htm) en als je het kan zien is het een beetje ingewikkeld voor VWO6 leerlingen :D . We zoeken gewoon een verband tussen kracht, hoogte (misschien de materiaal, dichtheid) en booglengte.

Afmetingen:

- Lengte: 60 cm

- Breedte: weten we nog niet.

- Hoogte: weten we alleen, als er een formule voor de sterkte van de boog bestaat.

Alvast bedankt,

Hate_it_or_love_it

Berichten: 4.502

Re: Profielwerkstuk! bruggen

Lijkt me een te gecompliceerd object voor een 6VWO-er!

Berichten: 5

Re: Profielwerkstuk! bruggen

Ja, nogal :D . Maar kan je me helpen?

Berichten: 4.502

Re: Profielwerkstuk! bruggen

Rekenkundig is het voor jullie nivo moeilijk uit te leggen.

Je zou wel kunnen gaan filosoferen welke hoogte de boog zou kunnen krijgen om een bepaalde overspanning te kunnen opvangen om een goed evenwicht te kunnen vinden tussen de optredende trekkrachten door de trekstangen die het wegdek opvangen en vervolgens de reacterende drukkrachten van de boog.

Bovendien moet het geheel nog economisch uitvoerbaar zijn.

Ik heb zo'n gevoel dat er in de buurt van een hoogte van 10% van de overspanning je al aardig in de koers ligt;bekijk in de praktijk maar eens -een nu oudere boogbrug - welke in modernere uitvoeringen veel in de jaren 30 werden gemaakt in klinknagelverband.

Berichten: 5

Re: Profielwerkstuk! bruggen

He,

Bedankt voor je tip, we hebben niet meer gekeken naar formules. Ons eindproduct was erg sterk en kon meer dan 90 kilo aan.

Bedankt!

Reageer