Springen naar inhoud

MO-diagram van dizuurstof

• Log in om te kunnen reageren

abel

abel

• >25 berichten
  • 88 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 oktober 2008 - 18:44

Goeieavond,
Geplaatste afbeelding
Ik heb een vraag ivm het molecuulorbitaal-diagram van O2.
Ik snap niet waarom je voor de p-orbitalen een zowel sigma als pi - MO'en krijgt. Voor de s-orbitalen lijkt het me volkomen logisch dat je dan sigma2s en sigma*2s krijgt, maar bij de 2p-orbitalen ga ik volledig de mist in. Kan iemand me dit traag en voorzichtig uitleggen? Ik ben nog niet echt vertrouwd met de MO-theorie, want ik leerde dit maar bij sinds vanmorgen :D

groetjes,
abel.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8934 berichten
  • VIP

Geplaatst op 30 oktober 2008 - 23:47

Als je de x-as definieert alszijnde de lengte-as in het molecuul (zoals in dit geval), dan vormen de px orbitalen een sigma-binding. Het orbitaal is vrij te draaien om de x-as zonder dat dit de vorm van het orbitaal verandert. Met andere woorden, de x-as is een rotatie-as met oneindige symmetrie, en dat is het kenmerk van een sigma-binding. Een pi-binding heeft als kenmerk dat het een rotatie-as heeft met enkelvoudige symmetrie: als je die over 180 graden draait krijg je het spiegelbeeld (+ en - van de golffunctie zijn gewisseld), als je over 360 graden draait ziet hij er weer hetzelfde uit.

De px orbitalen hebben dus een sigma-binding, de py en pz een pi-binding. Teken anders voor de duidelijkheid alle atomaire orbitalen eens uit.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures