Staartdeling

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 4.246

Staartdeling

Vandaag (30 okt) is bij 1vandaag een onderwerp geweest over het verslechterde rekenonderwijs in de basisschool. De discussie spitste zich toe op het gemis van de kennis van het uitvoeren van een staartdeling. In Nederland wordt de staartdeling niet meer geleerd, maar wordt er een tabel toegepast.

Mijn vraag is: is het nuttig om staartdelen aan basisschoolleerlingen te leren?
Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Staartdeling

Veel mensen kunnen een staartdeling uitvoeren maar vrijwel niemand kan uitleggen waardoor de staartdeling tot het juiste antwoord van een deling komt.

Dan kun je net zo goed een rekenmachine gebruiken.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Staartdeling

Dan kun je net zo goed een rekenmachine gebruiken.
En als je die niet (bij de hand) hebt?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Staartdeling

Ik vind het een waardevolle techniek; ook omdat je het eenvoudig kan uitbreiden naar deling van veeltermen.

Ik weet niet precies hoe de methode van de tabel werkt, maar als die ook goed (of zelfs beter ) is, geen probleem...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Staartdeling

Het goede van de staartdeling is volgens mij dat als een leerling het een flink aantal keer heeft geoefend en daarna een belachelijk groot getal zou moeten delen dat het dan altijd net zo makkelijk blijft. Daarbij als je eenmaal de staartdeling weet, kan je daarna makkelijk naar wortel oplossen gaan met een staart.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 4.246

Re: Staartdeling

Veel mensen kunnen een staartdeling uitvoeren maar vrijwel niemand kan uitleggen waardoor de staartdeling tot het juiste antwoord van een deling komt.
De achtergrond van de werking van de staartdeling heeft toch geen invloed op het uitvoeren ervan? Ik zie je punt niet.
En als je die niet (bij de hand) hebt?
Dan gebruik je je mobiel en iedereen heeft er wel één :D
TD schreef:Ik vind het een waardevolle techniek; ook omdat je het eenvoudig kan uitbreiden naar deling van veeltermen.

Ik weet niet precies hoe de methode van de tabel werkt, maar als die ook goed (of zelfs beter ) is, geen probleem...
Waardevol genoeg om het basisschoolleerlingen aan te leren of is een rekenmachine/tabel maken al voldoende?
Daarbij als je eenmaal de staartdeling weet, kan je daarna makkelijk naar wortel oplossen gaan met een staart.
Maar niet iedereen hoeft een wortel op te lossen (en zeker niet exact). Bovendien ga je grote getallen niet staartdelen (en zeker niet 'belachelijk' grote getallen).

De basisschoolleerling 'interpoleren' nu via een tabel. Is dat slechter dan het kunnen uitvoeren van een staartdeling?
Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Re: Staartdeling

Hoe werkt die methode met die tabel eigenlijk?
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Staartdeling

Waardevol genoeg om het basisschoolleerlingen aan te leren of is een rekenmachine/tabel maken al voldoende?
Vind ik wel, maar dat vind ik doorgaans van wel meer dingen die niet meer onderwezen worden.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Staartdeling

Maar niet iedereen hoeft een wortel op te lossen (en zeker niet exact). Bovendien ga je grote getallen niet staartdelen (en zeker niet 'belachelijk' grote getallen).
Is natuurlijk zeker waar. Ik denk dat het in de eerste plaats gewoon een vorm van algemene ontwikkeling is en iets is waarmee je je kan redden zonder tabel, rekenmachine of mobiel. Ik denk dat het ook gewoon heel goed is voor mensen om een gevoel te hebben iets zelf te kunnen zonder hulpmiddel.

Los van brede ontwikkeling leer je met een staartdeling wel een systematische aanpak van een probleem, dat is waarom ik zei dat het even makkelijk is voor grote getallen als voor kleine getallen.

Verder ben ik het eens met TD, als deze methode ook goed werkt of beter werkt waarom zou de staartdeling beter zijn. Rekenen met een tabel, bedoel je dat zij iets met een tabel doen en daar getallen invullen toch? Of krijg je rekentabellen? Dat neem ik toch aan van niet, want anders vind ik staartdelingen een stuk nuttiger waar je geen extra **** nodig hebt.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: Staartdeling

Waardevol genoeg om het basisschoolleerlingen aan te leren .....?


Ik vind zeker dat dit de basisschoolleerlingen moet worden aangeleerd. Ben ondertussen in de 60 en gebruik nog steeds een staartdeling als het om grote getallen gaat.
Contra principia negantem disputari non potest.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Staartdeling

Zie ook: Waarom Daan en Sanne niet kunnen rekenen.

http://staff.science.uva.nl/~craats/#zwartboek

Re: Staartdeling

thermo1945 schreef:Veel mensen kunnen een staartdeling uitvoeren maar vrijwel niemand kan uitleggen waardoor de staartdeling tot het juiste antwoord van een deling komt.

Dan kun je net zo goed een rekenmachine gebruiken.
Veel mensen kunnen autorijden, maar vrijwel niemand weet hoe een auto werkt.

Dan kun je net zo goed gaan lopen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Staartdeling

Helemaal eens met bovenstaande post.

@thermo1945. Probeer het nog eens.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Staartdeling

Ik weet niet precies hoe de methode van de tabel werkt, maar als die ook goed (of zelfs beter ) is, geen probleem...
Het is een indirecte vorm van staartdelen.

bijvoorbeeld, deel 756 door 7

dan maak je eerst een tabelletje met een stukje tafel van 7 als een soort geheugensteuntje

Bijvoorbeeld:

1 x 7 = 7

2 x 7 = 14

5 x 7 = 35

10 x 7 = 70

50 x 7 = 350

eventueel meer en/of verder, maar alles is in principe goed.

dan ga je de uitkomsten van je tabel aftrekken van je deeltal

756 - 350 = 406 ===> 50 opschrijven

406 - 350 = 56 ===> 50 opschrijven

56 - 7 = 49 ===> 1 opschrijven

49 - 35 = 14 ===> 5 opschrijven

14-14 = 2 ===> 2 opschrijven

dan optellen 50 +50 +1+5+2 = 108

Het komt er dus op neer dat je veel minder getalleninzicht nodig hebt. In principe kun je alles laten verlopen in zoveel stappen als je wilt, tafelkennis is maar eenmalig nodig om je hulptabelletje op te stellen, vermenigvuldigen hoeft daarna niet meer.

Het haalt wel een stukje abstractie uit het deelwerk:

Eerste stap staartdeling:

7 / 756 \ 1

Geen mens die in eerste instantie aan die genoteerde 1 een honderdtal vastknoopt, dat is dus een abstracte 1. De waarde van die 1 wordt pas duidelijk zodra je alles hebt afgewerkt. Vergis je je, omdat je in eerste instantie een te klein getal neerzet als eerste uitkomst, dan word je in de volgende stap met een probleem geconfronteerd. Dat moet je erkennen, je vorige stap uitgummen en overnieuw beginnen.

Met dat "nieuwe" systeem kun je modderen wat je wil, uiteindelijk kom je altijd waar je wezen moet.

Word ik er vrolijk van? Nee. Persoonlijk lijkt het me een ideaal systeem voor laten we zeggen de onderste 5% van de rekenleerlingen die staartdelen nooit fatsoenlijk voor elkaar zullen krijgen omdat ze geen enkel getalbesef hebben of ooit zullen krijgen. Voor de 5 % slimsten maakt het niks uit, die schatten hun getallen in, maken direct een zeer handige tabel en komen er even vlot als de staartdeler. De overige 90% oefent wéér niet met schattend rekenen en vooral niet met hoofdrekenen, maar komt wél met het goede antwoord.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Staartdeling

@thermo1945. Probeer het nog eens.
De 'huidige' deelmethode is in feite gebaseerd op herhaald aftrekken ( zoals vermenigvuldigen herhaald optellen is.)

Deze methode is didactisch verantwoord, omdat het begrijpelijk is, hoe tot het antwoord gekomen kan worden.

De staartdeling, de rekenmachine en de spreadsheet is niets meer dan een truc, een handigheid die redelijk snel tot het antwoord leidt. Er valt echter niets van te snappen. Het werkt alleen maar. Dat is praktisch maar dat is didactisch niet verantwoord.

Reageer