[chemie] massaprocent calciumcarbonaat

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 771

[chemie] massaprocent calciumcarbonaat

8. Kalksteen bevat o.a. Calciumcarbonaat. Laat men 2,00 g kalksteen met een overmaat waterstofchloride reageren, dan krijgt men 376 ml koolzuurgas bij 22,0 °C en 1,00 atm. Alleen calciumcarbonaat reageert met waterstofchloride. Bereken het procentueel massagehalte aan calciumcarbonaat in deze steen.

Volgens mij is dit de reactievgl (hoewel die volgens mij van ondergeschikt belang is in deze opgave):

CaCO3 + 2HCl -> CO2 + H2O + CaCl2

Ik ben aan deze opgave begonnen door het aantal co2 te bepalen:

n = PV/RT ->
\( \frac{1,00 atm * 0,376 l}{ 0,0820*295.15K} \)
= 0.015 mol

Dit is het aantal mol CO2 in de reactie, en dus tevens het aantal mol CaCO3

M = 116,08 g/mol

Massa CaCO3 = 1.7412 g

m% = 1.7412 g / 2 g *100 = 87%

Volgens het boek is het juiste antwoord 77,7%

Ik vind een verschil van 10% iets te veel om het op afronding te steken :D

Ziet iemand mijn redeneringsfout?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [chemie] massaprocent calciumcarbonaat

Je mol CaCO3 klopt niet. Het moet niet 116.08 zijn, maar iets meer dan 100 (100,09) dan kom je uit op het goede antwoord. (verder komt uit je gaswet 0,016 niet 0,015, maar je hebt gelijk dat kan niet een 10% fout opleveren.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 771

Re: [chemie] massaprocent calciumcarbonaat

Ah, zo een domme fout verklaart veel natuurlijk :D

Bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [chemie] massaprocent calciumcarbonaat

Geen probleem, een foutje zit in een klein hoekje
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Reageer