Zaklamp: meer lampjes zinvol of niet?

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 1

Zaklamp: meer lampjes zinvol of niet?

Heren/dames experts,

Ik heb op mijn werk een discussie met een collega over het volgende: volgens hem is het niet zinvol meerdere lampjes in een zaklamp te plaatsen, omdat ze dan niet in het midden van de bol (volgens hem: het brandpunt) zitten. Ik heb zelf de mening dat meerdere lampjes zorgen voor meer lichtopbrengst (lumen) en dus een sterkere lichtbundel. De vorm van de bol zorgt dan toch slecht voor het zo optimaal mogelijk naar voren richten van de lichtbundel?

het is echter voor mij al lang geleden dat ik me met natuurkunde/optica heb beziggehouden, dus de fundamenten om mijn standpunt te verdedigen of die van hem te ontkrachten ontbreken. Dus in de hoop dat ik wel gelijk heb: is er iemand die wetenschappelijk kan uitleggen of 1 lamp meer of minder zinvol is dan meerdere lampjes. Er wel vanuitgaand dat de lampjes even sterk zijn.

Berichten: 79

Re: Zaklamp: meer lampjes zinvol of niet?

Volgens mij hebben jullie allebei gedeeltelijk gelijk.

In principe heeft het natuurlijk wel zin om meer lampjes in een zaklamp te doen om meer lichtopbrengst te krijgen, als de batterij het vermogen hiervoor heeft. Wel is het zo dat het licht dat uit de zaklamp komt nogal diffuus kan zijn als het niet in het brandpunt van de spiegel staat. Het hangt er dus vanaf wat je ermee wilt bereiken; als je op een gericht plaats wilt schijnen dan kan het nuttige effect van extra lampjes minder groot dan verwacht zijn.

Berichten: 146

Re: Zaklamp: meer lampjes zinvol of niet?

Het is geen bol, maar een parabool.

Reageer