Springen naar inhoud

zintuigen

• Log in om te kunnen reageren

Psymage

Psymage

• >25 berichten
  • 86 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 januari 2004 - 13:07

we hebben 5 zintuigen: horen, zien, voelen, proeven, rieken. waarmee we dingen waarnemen. Uit die waarnemingen is de wetenschap die we vandaag kennen gegroeid, maar wat als we nu nog meer zintuigen kunnen hebben (die andere dieren misschien al bezitten?). Dan zou de moderne wetenschap dus met ander woorden verre van compleet zijn. Misschien zijn er nog andere soorten stralingen,golven,iets dat niet uit materie bestaat waar we gewoon geen weet van hebben. Hoe zouden we dan eigenlijk toch wel weet kunnen hebben van deze dingen? Dit is een vraag die mij al een tijdje zit te ergeren.

Nog zo iets over zintuigen is in hoeverre ze wel kloppen, want zoals iedereen wel weet kunnen onze zintuigen ons bedriegen (denk waar aan allemaal illusietrukje en tekeningen) , wie weet bedriegen onze zintuigen ons bijna constant, We nemen ook niet alles waar zoals onze zintuigen het opnemen, omdat alle info dat onze zintuigen opnemen, eerst verwerkt wordt in de hersenen en door je eigen bewusten een ervaringen gekleurt wordt, deze 2 dingen zorgen ervoor dat er eigenlijk heel veel kans bestaat da onze zintuigen ons constant bedrieken in samenwerking me onze hersenen.

Graag jullie mening over deze 2 gedachten?
_.+~*Imagination IS Intelligence*~+._

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 10 januari 2004 - 15:11

...deze 2 dingen zorgen ervoor dat er eigenlijk heel veel kans bestaat da onze zintuigen ons constant bedrieken in samenwerking me onze hersenen.

Graag jullie mening over deze 2 gedachten?

Volgens stelling 1 kunnen we dan geen weet hebben van electrostatische velden, kernstraling, magnetisme, zwakke atoomkrachten, noem maar op. Dat we het niet kunnen zien, wil dus niets zeggen, dan bedenken we iets zodat we het wel kunnen zien.

Over stelling 2, de hersens bedriegen ons ook steeds, daarom hebben de hersens geleerde het andere deel van de hersens niet te vertrouwen, en er in een ander ooghoek naar toe te kijken. Daarom zijn illusies ook zo interessant, mensen willen onderzoeken/mensen vertrouwen hun hersens niet.

Ook al was alles een groot bedrog, dan wel een hele goeie, want alles blijkt te kloppen. Het zou zo'n goed bedrog zijn, zo precies, dat we aannemen dat het de realiteit is, als jij deze aanname niet ziet zitten, zou je toch met argumenten moeten komen.

Hallo1979

Hallo1979

• >1k berichten
  • 1172 berichten
  • VIP

Geplaatst op 10 januari 2004 - 16:08

we gebruiken niet eens alle zintuigen om wetenschap te bedrijven. bijvoorbeeld ruiken en proeven!

Stel we konden e-m velden waarnemen, dan zouden we wel anders naar de natuur kijken of als we in het infrarood keken ipv zichtbaar
"If you wish to make an apple pie truly from scratch, you must first invent
the universe." -- Carl Sagan (US physicist and astronomer,1934-1999)

Morgje

Morgje

• >25 berichten
  • 73 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 januari 2004 - 02:16

K sluit mij wat aan bij de mening van Purperen Wolf.

Waar wij eigenlijk onze wetenschap voor gebruiken, is (volgens mij) om de dingen zo naar ons hand te zetten dat we er nut van hebben (denk gewoon aan het ontwerp van machines). Wat we construeerden, gebaseerd op deze gegevens, blijkt te werken. Waarom dan verder vragen stellen? Mss (en meer dan waarschijnlijk) gelden op verre planeten andere wetten en mss is der wel een overkoepelende wet die wij niet zien, maar voorlopig denk ik dat we zoiezo op planeet Aarde nog meer dan ontdekkingswerk genoeg te doen hebben en ik vind dat we goed bezig zijn als het op anticiperen op de natuur aankomt (waarmee ik ni wil zeggen dat ik alle uitvindingen even goed vind, maar gebaseerd op de huidige wetenschap, werken ze wel)
It's been said that everything in the universe is fundamentally composed of energy.Since energy cannot be created or destroyed,some speculate that living beings never truly die.Their life energy is simply returned to the universe in its simplest form.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures