[wiskunde] differentiaalvergelijking

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

[wiskunde] differentiaalvergelijking

*Graag had ik hulp bij het oplossen van volgende differentiaalvergelijking:

xy' = y(1-x*tg(x)) + x*cos(x)

Voor de homogene vergelijking kom ik uit: y=x/(cos(x)) *c

Dan stel ik in de opgave y gelijk aan bovenstaande, maar dan met c als een functie van x: c(x) en kom ik uit dat c(x) = integraal(cos²(x)). We hadden deze opgave klassikaal gemaakt en daar kwamen we iets veel simpeler uit, maar volgens mij zat er een fout in het oplossen van de homogene vergelijking.

*Ik heb net Maple 12, maar ik weet nog niet goed hoe ik hiermee moet werken. Als iemand me dus ook zou kunnen uitleggen hoe ik differentiaalvergelijkingen oplos met Maple, dan kan ik mijn antwoorden makkelijker controleren.

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] differentiaalvergelijking

Toon eens hoe je aan de oplossing van de homogene vergelijking komt.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: [wiskunde] differentiaalvergelijking

\(xy' = y(1-x*tan(x)) + x^2*cos(x)\Leftrightarrow y' = y(1/x-tan(x)) + x*cos(x)\Leftrightarrow y' - y(1/x-tan(x)) = x*cos(x)\)
Hom vgl:
\(y' - y(1/x+tan(x)) = 0\Leftrightarrow \frac {y'}{y} = \frac 1 x - tan(x)\Leftrightarrow ln(y) = ln(x) - (-ln(cos(x)))\)
En met die laatste regel zie ik waar mijn fout zit, ik had dat dubbel minteken over het hoofd gezien en kwam dus uiteindelijk uit dat y een deling was ipv een product.

Dan is de oplossing die ik had correct.

Maar zou iemand me misschien toch kunnen uitleggen hoe ik met Maple werk om dit op te lossen?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] differentiaalvergelijking

Je opgave is hier wel anders dan in je eerste bericht; x.cos(x) of x².cos(x)? Met Maple kan ik je niet helpen...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: [wiskunde] differentiaalvergelijking

Je opgave is hier wel anders dan in je eerste bericht; x.cos(x) of x².cos(x)? Met Maple kan ik je niet helpen...


Oh excuses hiervoor, ik was zeker te snel bij het posten van mijn vraag, normaal check ik mijn post eerst 3x. Mijn 2de post met uitwerking vertrekt van de juiste opgave. Ja als je van die eerste vertrekt komt het op wat meer aan dan enkel een + teken :D

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] differentiaalvergelijking

Oké dan klopt het, homogene oplossing dus y = c.x.cos(x).
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer